1897 Tarihli Erzurum Salnamesine Göre Erzurum’da Eğitim


Yazıcı R., Kartın C.

3. Dil, Kültür ve Edebiyat Çalışmaları Sempozyumu, Kayseri, Turkey, 2 - 03 May 2024, pp.56

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Kayseri
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.56
  • Erciyes University Affiliated: Yes

Abstract

Sâlnâmeler, Osmanlı Devleti’nin bir yıllık süreçteki siyasi, ekonomik, coğrafi ve kültürel

durumlarını ortaya koyan resmî belgeler olarak ilk kez XIX. yüzyılın ilk yarısında karşımıza

çıkmaktadır. Yıllık anlamına gelen ve devletin farklı kurumları tarafından yazılmış raporlar

diyebileceğimiz sâlnâmeler devlet, özel, nezaret, vilayet ve maarif alanlarında kaydedilmişlerdir.

Yazılmış olduğu dönem ile ilgili birçok alanda birinci el kaynak niteliği taşıyan bu belgelerin

Osmanlı tarih yazımında önemi büyüktür. Çünkü bu belgeler devletin ilgili bölgedeki işleyiş

mekanizmasının yanında sosyal ve kültürel hayattan da izler barındırmaktadır. Osmanlı eğitim

sistemi ile ilgili araştırmalar incelendiğinde genellikle Maarif sâlnâmelerindeki verilerden

faydalanıldığı, Vilayet sâlnâmelerine göre yapılan değerlendirmelerin ise daha kısıtlı olduğu

görülmüştür.

Erzurum şehri, tarihsel süreçte çeşitli devletlerin hakimiyeti altında kalmıştır. Bu devletler

sırasıyla Bizanslılar, İranlılar, Ermeni Devletleri, Halifeler Dönemi, Emevî Devleti, Abbasiler,

Selçuklular, İlhanlılar, Timur Devleti ve son olarak Osmanlılar olmuştur. Ayrıca, şehir sürekli

istilalara maruz kalarak bir döngü halinde yağmalanmış yıkılmış, tahrip edilmiş ve tekrar inşa

edilmiştir. Bu yüzden, Erzurum'un siyasi-kültürel ve eğitim yapısının oluşumunda yukarıdaki

devletlerin ve faktörlerin etkisi göz önünde bulundurulmuştur.

Erzurum, Osmanlı İmparatorluğu'nun hâkimiyetinin kesin olarak sağlandığı dönemden itibaren

imparatorluğun çöküşüne kadar geçen dört yüzyıllık süre boyunca stratejik bir askeri merkez

olarak önemini korumuştur. Bu süreçte, kuzey-doğuda Gürcistan'a, doğuda İran'a ve 18. yüzyılın

ortalarından itibaren de Rusya'ya karşı yapılan çeşitli savaşlarda önemli bir konumda

bulunmuştur.

Doğu ve Kafkas sınırında bulunması şehri Osmanlı devleti için elzem kılmış hem ticari pozisyonu

hem de askeri-stratejik konumu şehre belli bir misyon yüklemiştir. Erzurum tarihinin bu kadar

çalkantılı ve hareketli olması şüphesiz şehrin eğitimini, ekonomisini ve sosyal hayatını da

etkilemiştir.

Erzurum vilayet sâlnâmelerinin ilk örneği 1287 H. (1870 M.) tarihinde hazırlanmıştır. Bir sonraki

sâlnâmeler ise sırasıyla 1288 (1871), 1290 (1873), 1291 (1874), 1293 (1876), 1294 (1877), 1299

(1881), 1304 (1886), 1310 (1892), 1312 (1894), 1315 (1897), 1317 (1899), ve 1318 (1900)

tarihlerinde yayınlanmıştır, toplamda 13 farklı sâlnâme bulunmaktadır.

Bu çalışmanın amacı, 1897 tarihli Erzurum Vilayet sâlnâmesinde yer alan eğitim kurumları

hakkındaki bilgileri göstermek, sâlnâmeye göre dönemin Erzurum vilayetindeki eğitim kurumları,

eğitimde idari yapı ve işleyiş, öğrenci sayısı, eğitim kurumlarının mevcudu hakkında bilgiler

sunarak, Erzurum özelindeki veriler ışığında Osmanlı eğitim sistemini değerlendirmektir.