Sosyal Bilgiler Öğretiminde Bilim Merkezlerinin Kullanılması: Öğrenci Deneyimlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Özmen T., Öner G.

6th Internatıonal Symposıum of Educatıon and Values, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal bilgiler bireyin toplumsal varoluşunu gerçekleştirmek amacıyla disiplinlerarası içeriklerden yararlanan bir toplu öğretim dersidir. Sosyal bilgiler dersinin sahip olduğu geniş içerik nedeniyle öğretiminde farklı okul dışı ortamlardan sıklıkla yararlanılabilmektedir. Bu okul dışı ortamlardan birisi de bilim merkezleridir. Bilim merkezleri toplumun her yaştan kesimine bilimi sevdirmek, bilimsel farkındalık kazandırmak, yaparak ve yaşayarak öğrenmelerini hedefleyen informal öğrenme mekânlarındandır. Bilim merkezleri daha çok temel bilimlerle özdeşleştirilmiş olsa da sosyal bilimlerde de bu mekânlardan yararlanılabilmektedir. Sosyal bilimlerin ortaokul düzeyinde kazandırılmaya çalışıldığı önemli derslerden biri de sosyal bilgilerdir. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın yedi öğrenme alanından biri ise Bilim, Teknoloji ve Toplumdur. Bu öğrenme alanında öğrencilere bilim, bilimsel düşünce, etik gibi kavramların yanı sıra araştırma, yenilikçi ve eleştirel düşünme gibi becerilerin de kazandırılması amaçlanmaktadır. Buna ek olarak öğrencilerin teknoloji ile günlük yaşam arasındaki bağlantıyı fark etmelerini sağlamak ve teknoloji okuryazarı bireyler olmalarını desteklemektir. İlgili öğrenme alanının öğretiminde kullanılabilecek başlıca okul dışı ortamlardan biri olan bilim merkezleriyle ilgili kazanımlar ve beceriler öğrencilere etkili şekilde verilebilir. Bu kapsamda araştırmanın amacı sosyal bilgiler dersi bilim teknoloji ve toplum öğrenme alanının bazı kazanımlarının öğretiminde bilim merkezlerinden yararlanarak derse ilişkin öğrenci deneyimlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilimin kullanıldığı araştırmada veriler görüşme, öğrenci günlükleri ile araştırmacı ve öğretmen gözlem notlarından elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 12 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında iki farklı günde altı ders saati Kayseri Bilim Merkezi’nde etkinlik temelli öğretim uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri nitel veri analiz tekniklerinden betimsel analizle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretiminde bilim merkezlerinin kullanılmasının öğrenciler açısından konunun daha kalıcı olmasını sağladığını, bilim merkezinde yapılan derslerin daha eğlenceli gerçekleştiğini, öğrencilerin yaparak ve yaşayarak öğrenmekten daha fazla keyif aldıklarını ortaya koymuştur. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012006327 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.