Cumhuriyet Üniversitesi II. Uluslararası Güzel Sanatlar Bilimsel Araştırma Günleri, Sivas, Türkiye, 8 - 10 Nisan 2015, ss.296-304
XX. y.y. müzik kültürünün tarihi gelişimi görünümüne piyano müziği de dahildir. Bununla ilgili piyano
müziğinin çok önemli alanı yapısal içerik ve icracılık problemleri bu araştırmanın esası gibi düşünülmüştür.
Konuyla ilgili bir çok müzikoloji ve müzik literatürü taranmış, özellikle M.S.Druskin ve L.E.Gakkelin
kitaplarındaki düşünceler, piyano icracılığı açısından ele alınmasında yol gösterici bir öneme sahiptir. Bu
çalışmalarda çağdaş müziğin tarihsel dönemleştirilmesi verilmiş ve XX y.y. piyano müziği temelinde
geliştirilen önemli eğilimler tanımlanmıştır. Üslup evrimi ve onunla bağlı olan, sanatsal materyalin yapısal
içerik ifadesinde yansıtılan piyano müziği, bu araştırmanın nesnesi olarak belirtilir.
XX.y.y. başlarında Azerbaycan ve Türkiye’deki piyano müziği Doğu müzikal kültürünün yeni
fenomenlerinden biri olmuştur. Bu kültürün çok yönlü kökleri, en önce eski milli müzikal başarıları ile
bağlıdır. Özellikle önemli olan XX y.y. fenomeni - Doğu ve Batı kültürlerinin sentezi - verimli, yaratıcı
sonuçlar göstermiştir. Yenilikçi doğası ile farklılık gösteren böyle bir sentezin, piyano müziğinin evrim
sürecinin temeli olunca, bestecilik yaratıcılığı ve onun sonucu olan icracılık için geniş imkanlar açtığını da
bu çalışmada görmek mümkündür.
Aynı zamanda teknik, tınısal, ses genişliği özellikleriyle piyano, bu çalışmanın merkezini oluşturmaktadır.
Azerbaycan ve Türkiye’den seçilmiş bestecilerin müziğinde yapısal içerik özelliklerinin en ince ayrıntılı
analizi temelinde, bir önceki yüzyılların çalgı, icracılık imkanlarının yeni değerlendirilmesi sonucunda “20.
yy. piyano enstrumanının imgesi” anlayışı da çalışmada çizgilenmiştir.
Anahtar Kelimeler: İcracılık, yapısal içerik, üslup, sentez, kültür, piyano, evrim.