Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.327-354, 2023 (Hakemli Dergi)
Günümüz iş dünyasında insan unsuru işletmeleri başarıya ulaştıran stratejik bir kaynak
olarak görülmeye başlanmıştır. İnsan unsurunun işletmelere rekabet üstünlüğü yaratan
son derece önemli bir faktör olması, kariyer tatmini ve yenilikçi iş davranışı
kavramlarının önemli hale gelmesini sağlamıştır. Bu araştırmanın temel amacı otel
işletmelerinde kariyer yönetimi uygulamaları ile çalışanların yenilikçi iş davranışı
ilişkisini incelemektir. Ayrıca, otellerin kariyer yönetimi uygulamalarının bazı
demografik ve işletme özelliklerine göre nasıl farklılaştığının incelenmesi araştırmanın
bir diğer amacıdır. Bu amaçlar doğrultusunda bir alan araştırması yapılmıştır.
Kapadokya bölgesinde faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otellerin çalışanlarından
01.02.2023 ile 30.04.2023 tarihleri arasında anket tekniği ile kolayda örnekleme
yöntemiyle 400 veri toplanmıştır. Değişkenlerin faktör yapılarını ortaya çıkarmak için
açıklayıcı faktör analizi yapılmış, kariyer yönetimi uygulamalarına dört alt boyut ve
yenilikçi iş davranışına tek alt boyut elde edilmiştir. Veri analizi kapsamında,
farklılıkları incelemeye yönelik parametrik analiz tekniklerinden t-testi ve ANOVA,
değişkenler arası ilişkileri incelemek üzere korelasyon analizinden yararlanılmıştır.
Analizler sonucunda otellerin kariyer yönetimi uygulamaları ile çalışanların yenilikçi iş
davranışı arasında anlamlı ve pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Bununla birlikte, bazı
demografik ve işletme özelliklerine göre otellerin kariyer yönetimi uygulamalarının
anlamlı şekilde farklılaştığı ortaya koyulmuştur.
The human factor is considered as a strategic business resource that leads businesses to
success in work life in recent years. Because of the fact that the human factor is an
extremely important factor that creates competitive advantage provide the concepts of
career satisfaction and innovative work behavior become important for business life. The
main purpose of this research is to examine the relationship between career management
practices of hotel businesses and employee innovative work behavior. In addition,
examining how the career management practices of hotels differ according to some
demographic and business characteristics is another aim of the research. For these
purposes, a field study was conducted. 400 data were collected from employees of 4 and
5 star hotels operating in the Cappadocia region (Nevşehir and Kayseri) between
01.02.2023-30.04.2023 by survey technique and convenience sampling method.
Explanatory factor analysis was performed to reveal the factor structures of the
variables, and four sub-dimensions for career management practices and one subdimension for innovative work behavior were obtained. Within the scope of data
analysis, parametric tests; t-test and ANOVA were used to examine differences, and
correlation analysis was used to examine the relationships between variables. As a result
of the analysis, a significant and positive relationship was determined between hotels’
career management practices and employees’ innovative work behavior. In addition, it
has been revealed that hotels’ career management practices differ significantly according
to some demographic and business characteristics.