DEĞERLER AÇISINDAN DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ: ORTAOKUL 7.SINIF FEN BİLİMLERİ DERS KİTAPLARI ÖRNEĞİ


Hamalosmanoğlu M., Tecimer Altınel Z.

12. INTERNATIONAL SUMMIT SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Gaziantep, Türkiye, 29 - 31 Mayıs 2024, ss.1473-1478, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1473-1478
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, 7. sınıf fen bilimleri ders kitaplarında kök değerlere ne ölçüde yer verildiğini

belirlemektir. Ortaokul 7. sınıf fen bilimleri ders kitaplarındaki metinleri değerler bakımından

incelemek, var olan değerleri belirlemek ve değerlendirmek hedeflenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma

yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılmıştır. Bu çalışmada 2023-2024 eğitim-öğretim

yılında ortaokullar için ücretsiz olarak dağıtılan MEB yayınları ve özel bir yayınevine ait iki 7. sınıf fen

bilimleri ders kitabı incelenmiş ve analiz edilmiştir. Belirlenen ders kitaplarını değerler açısından

inceleyebilmek için Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından hazırlanan on kök değeri içeren

kriter tablosu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.

Yapılan incelemeler sonucunda özel yayınevine ait ders kitabında sırasıyla en fazla “sorumluluk”,

“vatanseverlik” ve “öz denetim” değerlerinden bahsedildiği, buna karşılık “saygı”, “sabır”, “adalet” ve

“dostluk” değerlerine çok az yer verildiği tespit edilmiştir. Özel yayınevine ait fen bilimleri ders

kitabında her bir ünitede “sorumluluk” değerine önem verildiği belirlenmiştir. MEB yayınlarına ait fen

bilimleri ders kitabında ise sırasıyla “sorumluluk”, “vatanseverlik” ve “öz denetim” değerlerinden daha

fazla bahsedildiği, buna karşılık “adalet”, “sabır”, “saygı”, “sevgi” değerlerine ise çok az yer yerildiği

tespit edilmiştir. MEB yayınlarına ait fen bilimleri ders kitabında bazı ünitelerde “sorumluluk” değerine

bazı ünitelerde ise “vatanseverlik” değerine daha fazla önem verildiği belirlenmiştir. İncelenen iki

kitapta da “sorumluluk”, “vatanseverlik” ve “öz denetim” değerlerine daha fazla önem verildiği

belirlenmiştir. Bu durum, öğretim programında yer alan tüm kök değerlere fen bilimleri ders kitaplarında

aynı oranda yer verilmediği sonucunu ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın ders kitabı yazarlarına ve

araştırmacılara yol göstereceği düşünülmektedir.

The aim of this study is to determine the extent to which core values are included in the 7th grade science

textbooks. The study aims to examine the texts in the 7th grade science textbooks in secondary schools

in terms of values, to identify the existing values, and to evaluate them. In the research, document

analysis, one of the qualitative research methods, was used. In this study, two 7th grade science

textbooks, one published by the Ministry of National Education (MEB) and one by a private publisher,

distributed free of charge for secondary schools in the 2023-2024 academic year, were examined and

analyzed. To examine the determined textbooks in terms of values, a criterion table containing ten core

values prepared by the Board of Education and Discipline was used. The obtained data were analyzed

using the descriptive analysis method. As a result of the examinations, it was determined that the

textbook of the private publisher mentioned the values of "responsibility", "patriotism" and "selfcontrol"

the most, while the values of "respect", "patience", "justice" and "friendship" were mentioned

very little. It was determined that in the science textbook of the private publisher, the value of "responsibility" was emphasized in each unit. In the science textbook published by the MEB, on the

other hand, the values of "responsibility", "patriotism" and "self-control" were mentioned more, while

the values of "justice", "patience", "respect", "love" were mentioned very little. It was determined that

in the science textbook published by the MEB, the value of "responsibility" was emphasized more in

some units, while the value of "patriotism" was emphasized more in some units. It was determined that

in the two examined books, the values of "responsibility", "patriotism" and "self-control" were given

more importance. This situation reveals the conclusion that not all core values included in the curriculum

are given the same amount of coverage in the science textbooks. It is thought that this study will guide

the textbook authors and researchers.