EUROPEAN JOURNAL OF SCIENCE AND THEOLOGY, cilt.34, sa.53-61, ss.53-61, 2022 (ESCI)
Öz Bu çalışmada, günümüz içten yanmalı dizel motorları için yakıt şartları göz önüne alınarak çevre kirliliğini ve yakıt ekonomisini gelecek zamanlarda rahatlatmak amaçlı yakıt teknolojisinde mevcut kullanılan yakıtların iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada Cu2O ve Al2O3 nano partiküllerin 50 ve 100 ppm olarak dizel yakıtına katılması durumunda motor performans ve egzoz emisyonlarının etkisi incelenmiştir. Ultrasonik bir karıştırıcı kullanılarak yakıt karışımı hazırlanmıştır. Nano partiküller doğada bulunması ve ulaşılırlığı kolay olan iki malzemeden seçilmiştir. Normal şartlarda dizel yakıtla çalışan ve yüksek güç gerektiren yerlerde kullanılan, büyük hacimli bir motor seçilmiştir. Bu motor toplu taşıma araçlarında kullanılmakta olup, tarım ve yük taşımacılığı yapılan araçlarda kullanılan motorlara benzerlik göstermektedir. Hazırlanan yakıtlar, 6 silindirli 11670 cc lik dizel motorda 600 dev/dk da, 50, 100, 150 ve 200 Nm tork değerleri için deneyler gerçekleştirilmiştir. Deneyde farklı yük şartları altında nano partiküllerin farklı özellikler sergilediği ve yük arttıkça sağlanan faydanın da arttığı gözlemlenmiştir. Nano partiküllerin verimi artırdığı tespit edilmiş, bu değerler arasında 100 ppm yakıt karışımlarında maksimum verim değerleri elde edilmiştir. 100 ppm Al2O3 karışımının CO değerleri saf dizel yakıta göre yüksek olduğu, 50 ve 100 ppm Cu2O ile 50 ppm Al2O3 karışım yakıtlarının CO değerlerinin saf dizele göre daha düşük olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Nano partikül, Dizel yakıtı, Motor, Verim, Emisyon, Yanma
Abstract
In this study, considering the fuel conditions for today's internal combustion diesel engines it is aimed to improve the fuels used in fuel
technology in order to relieve environmental pollution and fuel economy in the future. During the study, the effect of engine performance
and exhaust emissions were investigated by adding Cu2O and Al2O3 nanoparticles to diesel fuel as 50 and 100 ppm. The fuel mixture
was prepared by using an ultrasonic mixer. Nanoparticles were chosen from two materials that are common and accessible in the nature.
A large-volume engine was chosen, which normally works with diesel fuel and is used under conditions that require high power. The
engine is a type used in public transportation vehicles and is similar to the engines used in agricultural and transportation vehicles. The
prepared fuels were tested under torque values of 50, 100, 150 and 200 Nm at 600 rpm in a 6-cylinder 11670 cc diesel engine. In the
experiment, it was observed that the nanoparticles illustrated different properties under different load conditions and the utility increased
as the load increased. It has been determined that nanoparticles increase efficiency, and maximum efficiency values were obtained by
100 ppm fuel mixtures among these values. It has been observed that the CO values of 100 ppm Al2O3 mixture are higher than pure
diesel fuel, and the CO values of 50 and 100 ppm Cu2O and 50 ppm Al2O3 mixed fuels are lower than that of pure diesel.
Keywords: Nanoparticles, Diesel fuel, Engine, Efficiency, Emission, Combustion
Sorumlu Yazar: gcinar@erciyes.edu.tr