Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Sıfır Atık Yaklaşımının Uygulanmasına Yönelik Deneyimlerinin Nitel İncelenmesi


Creative Commons License

Yazıcı C., Saraçoğlu M.

5. Bilsel International Çatalhöyük Scientific Researches Congress, Konya, Türkiye, 19 - 20 Nisan 2025, ss.353-373, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.353-373
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Nitel araştırma yönteminin olgu bilim deseni kullanılarak yapılan bu çalışmada fen bilgisi öğretmenlerinin Sıfır Atık

Yaklaşımına yönelik deneyimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma öğrencilere çevre ve atık bilinci kazandırmada,

öğrenilen bilgilerin davranışa dönüşmesinde önemli role sahip fen bilgisi öğretmenlerin Sıfır Atık Yaklaşımı ile ilgili

deneyimleri ve konu hakkında sahip oldukları bilgi düzeylerini belirlemesi açışından önem taşımaktadır. Araştırmanın

çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kayseri ilinin Develi ilçesinde MEB’e bağlı okullarda görev alan Sıfır

Atık Yaklaşımına yönelik deneyime sahip on iki (12) fen bilgisi öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama amacıyla

katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen araştırma verileri içerik analizi kullanılarak

incelenmiştir. Araştırma sonucunda fen bilgisi öğretmenlerinin Sıfır Atık Yaklaşımı konusunda bilgi sahibi olduğu fakat

bazı konularda bilgilerinin yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fen bilgisi öğretmenleri Sıfır Atık Yaklaşımının

uygulanmasına yönelik eksikliklerini günlük hayata uygulamamak, yeterince özen göstermemek, öğrencileri teşvik

etmemek, yeterince zaman ayırmamak ve yeterince girişimci olmamak olarak ifade etmişlerdir. Araştırma sonucuna bağlı

olarak öğretmenlere alanında uzman kişiler tarafından teorik ve uygulamalı eğitimler verilmesi, öğrencilerde etkili ve kalıcı

öğrenmeler sağlamak için derslerinde etkinlik temelli ve sınıf dışı öğretim yöntem tekniklerini kullanmaları önerilmiştir.

Ayrıca müfredatta sıfır atık ile ilgili konu ve kazanımların artırılması, müfredatta konunun daha önlerde yer alması

önerilmektedir. Sıfır atık konusunda halkın bilinçlendirilmesi için eğitimler verilmesi, atık kutularının yaygınlaştırılması

ve yerel yönetimler ile işbirliği yapılması da öneriler arasında yer almaktadır.