5. Bilsel International Çatalhöyük Scientific Researches Congress, Konya, Türkiye, 19 - 20 Nisan 2025, ss.353-373, (Tam Metin Bildiri)
Nitel araştırma yönteminin olgu bilim deseni kullanılarak yapılan bu çalışmada fen bilgisi öğretmenlerinin Sıfır Atık
Yaklaşımına yönelik deneyimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma öğrencilere çevre ve atık bilinci kazandırmada,
öğrenilen bilgilerin davranışa dönüşmesinde önemli role sahip fen bilgisi öğretmenlerin Sıfır Atık Yaklaşımı ile ilgili
deneyimleri ve konu hakkında sahip oldukları bilgi düzeylerini belirlemesi açışından önem taşımaktadır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kayseri ilinin Develi ilçesinde MEB’e bağlı okullarda görev alan Sıfır
Atık Yaklaşımına yönelik deneyime sahip on iki (12) fen bilgisi öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama amacıyla
katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen araştırma verileri içerik analizi kullanılarak
incelenmiştir. Araştırma sonucunda fen bilgisi öğretmenlerinin Sıfır Atık Yaklaşımı konusunda bilgi sahibi olduğu fakat
bazı konularda bilgilerinin yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fen bilgisi öğretmenleri Sıfır Atık Yaklaşımının
uygulanmasına yönelik eksikliklerini günlük hayata uygulamamak, yeterince özen göstermemek, öğrencileri teşvik
etmemek, yeterince zaman ayırmamak ve yeterince girişimci olmamak olarak ifade etmişlerdir. Araştırma sonucuna bağlı
olarak öğretmenlere alanında uzman kişiler tarafından teorik ve uygulamalı eğitimler verilmesi, öğrencilerde etkili ve kalıcı
öğrenmeler sağlamak için derslerinde etkinlik temelli ve sınıf dışı öğretim yöntem tekniklerini kullanmaları önerilmiştir.
Ayrıca müfredatta sıfır atık ile ilgili konu ve kazanımların artırılması, müfredatta konunun daha önlerde yer alması
önerilmektedir. Sıfır atık konusunda halkın bilinçlendirilmesi için eğitimler verilmesi, atık kutularının yaygınlaştırılması
ve yerel yönetimler ile işbirliği yapılması da öneriler arasında yer almaktadır.