65 yaş ve üzeri bireylerin korona virüs sürecinde sosyal medya kullanım alışkanlıklarına yönelik nitel bir araştırma


Cıngı Y., Cıngı M.

İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.14, sa.4, ss.574-595, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

2019 yılı sonunda ilk olarak Çin’in Vuhan kentinde görülen, ardından tüm dünyaya yayılarak küresel bir salgın haline gelen ve COVID-19 (korona virüs) olarak adlandırılan salgın hastalığın ülkemizde de görülmesiyle birtakım önlemler alınmıştır. Bu önlemlerden biri de virüse karşı dirençlerinin düşük olduğu belirtilen 65 yaş ve üzeri bireylerin sokağa çıkmalarının yasaklanmasıdır. Bu çalışmanın amacını sokağa çıkma yasağı bulunan 65 yaş ve üzeri bireylerin evde bulundukları dönemde internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıklarında ve motivasyonlarında herhangi bir değişimin olup olmadığını anlamak oluşturmaktadır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği ve internet ve sosyal medya uygulamalarını kullanan 65 yaş ve üzeri 14 katılımcı ile derinlemesine görüşmelerin yapıldığı bu çalışmada, sosyal medyanın ve internet uygulamalarının pandemi gibi olağan dışı zamanlarda keyfi kullanımdan ziyade sosyal iletişimi ve ihtiyaçları sağlayan yegâne araçlar haline geldiği sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal medya kullanımının pandemi öncesine göre önemli oranda artış gösterdiği ve bazı katılımcılarda sosyal medya okur-yazarlığı niteliklerinin oluştuğu öne çıkan bulgular arasındadır.

At the end of 2019, some precautions were taken when the epidemic disease called COVID-19 (coronavirus), which was first seen in Wuhan, China, then spread to the whole world and became a global epidemic, was also seen in our country. One of these measures is the prohibition of individuals aged 65 and over, who are stated to have low resistance to the virus, from going out. The aim of this study is to understand whether there is any change in internet and social media usage habits and motivations of individuals aged 65 and over who have a curfew while they are at home. In this study, in which qualitative research method was employed and in-depth interviews were conducted with 14 participants aged 65 and over who use internet and social media applications, it was concluded that social media and internet applications became the only tools that provide social communication and needs rather than arbitrary use in extraordinary times such as pandemics. It is among the prominent findings that the use of social media has increased significantly compared to the pre-pandemic period and that some participants have social media literacy qualities.