İksad International Publishing, Ankara, 2019
Kasıtlı olarak ve
istendik yönde davranış değişikliği meydana getirme süreci olarak tanımlanan
eğitim, insanlık tarihi boyunca formal veya informal olarak varlığını sürdürmüştür.
Bu süreçte “neyi, nasıl öğretirim” sorusu ise hep bir araştırma konusu olmuş,
araştırmalar sonucunda eğitimde farklı yöntem, teknik ve materyallerden
yararlanılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Hayatımızın hemen her alanında
kolaylık sağlamak amacıyla kullanılan teknoloji bu noktada devreye girmiş;
eğitimin kalitesini artırmak, etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturmak için
çeşitli şekillerde işe koşulmuştur.
Teknolojinin eğitime
girişi oldukça eski olmakla birlikte bu sürecin kâğıdın elde edilmesi ile
başladığı; kitap, hesap makinesi, tarayıcı, televizyon, slayt projektörü,
bilgisayar gibi aletlerin kullanımıyla da teknolojinin eğitimdeki yerinin giderek
genişlediği söylenebilir. Günümüz
eğitim programları bu açıdan incelendiğinde, teknolojinin eğitimdeki yerinin
süreç içinde daha işlevsel hale getirildiği, dahası 21. yüzyıl becerileri
olarak adlandırılan kazanımlarla bireylerin teknolojiden yararlanmanın ötesinde
teknolojiyi öğrenmeleri ve onu geliştirecek becerilere sahip olmaları gerektiği
görülmüştür. Bu durumla birlikte teknolojinin eğitimde katalizör olmaktan çıkıp
disiplinler arası yaklaşımla ele alınarak, bireyde; sorunlara ilişkin buluş,
inovasyon yapabilme gibi üst düzey becerilerin kazandırılması noktasında tercih
edilmesi gerektiği açıkça belirtilmiştir.
Bu kitapta özellikle
teknolojiyle yakından ilgili disiplinlerin başında gelen fen bilimleri
eğitiminde kullanılan yeni yaklaşımlar, teknolojiler tanıtılmış ve bu
teknolojilerin kullanımına dair örneklere yer verilmiştir.
Birinci bölümde
yazarlar, ana disiplinin fen bilimleri olduğu STEM eğitimi kapsamında robotik
teknolojisini kullanarak, Robotik Destekli STEM (RoboSTEM) uygulamaları
gerçekleştirerek, bu uygulamaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem
çözme becerileri üzerine etkisini incelemeyi amaçlamıştır.
İkinci
bölümde yazarlar, ortaokul 8. sınıf fen
bilimleri dersi “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesinde herhangi bir problemle
karşılaşan öğrencilerin Lego Mindstorms NXT robot eğitim seti kullanarak çözüme
ulaşmalarını sağlama ve öğrencilerin bu süreçte değişen bilimsel süreç
becerileri ile fen bilimleri dersine yönelik tutumlarını incelemiştir.
Üçüncü bölümde yazarlar, fen bilimleri dersi
yenilenebilir enerji kaynakları konusunun robotik tekniği ile öğretiminin,
ortaokul 8. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerin yenilenebilir enerji ile
çevreye yönelik tutumlarına ve çevre dostu davranışlarına etkisi nedir sorusuna
yanıt aramışlardır.
Dördüncü bölümde ise özellikle 21. yy ile birlikte
kendine daha çok yer bulan bilgi işlemsel düşünme sürecini araştırmasına konu
edinen yazarlar, çalışma sürecinde probleme dayalı STEM eğitimi ile tasarlanmış
kodlama etkinliklerinin, fen bilgisi öğretmenliği 4. sınıf öğrencilerinin bilgi
işlemsel düşünmeleri üzerine etkisini incelemeyi amaçlamıştır.
Kitabın son
bölümünde ise yazarlar, fen eğitiminde artırılmış gerçeklik kullanımının, ortaokul 7. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerin astronomiye
yönelik ilgi ve artırılmış gerçeklik kullanımına ilişkin tutum üzerinde anlamlı
bir farka yol açıp açmadığını incelemişlerdir.
Bu eserin
hazırlanmasında emek sahibi olan tüm yazarlara, verdikleri anlamlı katkılardan
dolayı şükranlarımı ifade etmek isterim.
Kitabın ilgilenen herkese faydalı olması
dileklerimle…
Prof. Dr.
Uğur BÜYÜK
Kayseri, 2019