VII. Ulusal Zootekni Öğrenci Kongresi, Aydın, Türkiye, 1 - 04 Mayıs 2011, ss.101
Coğrafi işaret; belirgin bir niteliği, ünü ve sahip olduğu özellikler itibarı ile köken aldığı bir yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren işarete verilen isimdir. Bu işarete sahip ürün, hayvansal, bitkisel, doğal, maden ve el sanatların ait ürünler olabilirler. Dünyada pek çok yerel ürün coğrafi adı ile tanınmaktadır. Ün ve kalitelerini bulundukları yerin özgün doğal koşulları ya da beşeri faktörünün bilgi, beceri, deneyim ve geleneklerinden alan bu tipik ürünler yöresel ürün ya da güncel olarak “coğrafi işaretli ürün olarak” sınıflandırılmaktadır. Türkiye’de coğrafik işaretli ürünler Türk Patent Enstitüsü sorumluluğunda olup mevcut yasal düzenlemelerle talep edilen ürünler coğrafi işarete sahip olabilmektedir. Bilindiği üzere Türkiye’ye mal olmuş hayvansal kökenli birçok ürün tüm Dünyada büyük beğeni ile tüketilmekte, marketlerde özel bir talep görmektedirler. Bu ürünler arasında işlenmiş veya ham tarımsal ürünler ve el sanatları da bulunmakta olup hem üreticisine gelir hem de ülke tanıtımına katkıda bulunmaktadırlar. Hayvancılıktan elde edilen birçok ürünün coğrafik işaretli ürün olarak kabul edilebilir olmasına karşın konu Türkiye için yeni olup gereken ilgi gösterilmemekte var olan bir kaynak ülke ekonomisine yeterince katkı sağlayamamaktadır. Bu çalışmada; Türkiye kaynaklı hayvansal ürünlerin hangilerinin coğrafi işarete sahip olduğu ve bir ürünün coğrafi işarete sahip olabilmesi için hangi süreçlerden geçtiği ve hangi ürünlerin bu işaret sahip olabileceği hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır.