Erken Çocukluk Döneminde Vatandaşlık Eğitimi: Okul Öncesi Öğretmenleriyle Fenomenolojik Bir Çalışma


Öner G., Ercan Z. G., Öner D.

9. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, Bursa, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2025, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Amaç: Bu araştırmanın amacı, erken çocukluk döneminde vatandaşlık eğitiminin nasıl ele alındığını ve okul öncesi öğretmenlerinin vatandaşlık kavramına ilişkin algılarını, bu kavramı çocuklara kazandırmaya yönelik sınıf içi uygulama ve deneyimlerini ortaya koymaktır.

Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilimden (fenomenoloji) yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 17 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. Görüşmeler ses kaydı ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler nitel veri analiz tekniklerinden betimsel ve içerik analizi birlikte kullanılarak çözümlenmiştir.

Bulgular: Katılımcılar, erken çocukluk döneminde vatandaşlık eğitiminin temelinin atılabileceğini; bu süreçte drama, oyun ve hikâyelerle değer ve becerilerin kazandırılabileceğini belirtmişlerdir. Aile ve çevrenin rolü vurgulanırken, soyut kavramların öğretimi ve aile desteği eksikliği en önemli güçlükler arasında ifade edilmiştir.

Sonuç: Araştırma sonucunda katılımcıların demokratik bir sınıf ortamı oluşturmaya çabaladıkları, erken çocukluk döneminde vatandaşlık eğitiminin yaşa uygun yöntemlerle desteklenebileceği, aile ve çevrenin sürece aktif katılımının sağlanmasıyla vatandaşlık eğitiminin daha etkili hale gelebileceği ve öğretmenlerin bu alanda güçlendirilmesi gerektiği ortaya koyulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Erken çocukluk eğitimi, vatandaşlık eğitimi, öğretmen görüşleri