International Journal of Social Science Research, cilt.10, sa.2, ss.189-210, 2021 (Hakemli Dergi)
Günümüz toplumları teknolojinin de etkisiyle sahip olmak istedikleri vatandaşların yalnızca görev ve sorumluluklarını yerine
getiren bireyler olmalarından öte fırsatları değerlendiren, problem çözebilen, yaratıcı, araştırmacı, etkili iletişim kurabilen,
bilgi ve teknoloji okuryazarı olma gibi birçok özelliğe sahip olmalarını beklemektedir. Bu beklentinin temelinde ise
küreselleşme ile birlikte ülkeler arasında yaşanan ekonomi ve teknolojiye dayalı rekabet yer almaktadır. Yaşanan bu rekabet
ortamında ülkelerin gerek nicelik gerekse de nitelik olarak artırmak istediği vatandaş tipi girişimci vatandaştır. Girişimci
vatandaşlar için ise bireylerin küçük yaşlardan itibaren girişimcilik ile tanıştırmak ve onların sahip olduğu yetenekleri
keşfetmelerini sağlamak gerekmektedir. Bu bağlamda ilk ve ortaokul düzeyinde girişimci bireyler yetiştirmede yararlanılacak
başlıca derslerden birisi de sosyal bilgilerdir. Sosyal bilgiler dersi öğretim programında kazanım ve beceri boyutlarında yer
alan girişimciliğin öğrencilere etkili şekilde kazandırılabilmesi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin gerek hizmet öncesinde
gerek hizmet içinde girişimcilik konusunda yeterliklerinin artırılması gerekmektedir. Araştırmanın amacı Erciyes Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında KOSGEB iş birliği ile yürütülen, sertifikalı, “Girişimcilik Eğitimi
ve Öğretimi” adlı seçmeli ders kapsamında verilen eğitimin öğretmen adaylarının girişimci ve girişimciliğe ilişkin
düşüncelerine etkisini tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırmanın kullanıldığı bu çalışmada
veriler ilgili programda öğrenim gören 20 öğretmen adayından görüş formları ve dokümanlar aracılığıyla elde edilmiş, veriler
ise betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda verilen eğitimin katılımcıların girişimciliğe ve girişimci
olmaya ilişkin düşüncelerini olumlu yönde etkilediği, eğitim sonrası girişimciliğe ilişkin olumlu metaforlar geliştirdikleri ve
girişimcilik ile sosyal bilgileri daha fazla ilişkilendirebildikleri tespit edilmiştir.
Today's societies expect that the citizens they want to have with the influence of technology are not only individuals who
fulfill their duties and responsibilities, but also have many features such as being able to solve problems, being creative,
researching, communicating effectively, and being literate in information and technology. The basis of this expectation is the
competition based on the economy and technology among the countries with globalization. In this competitive environment,
it is the citizen type entrepreneur citizen that the countries want to increase both in quantity and quality. For entrepreneurial
citizens, it is necessary for individuals to be introduced to entrepreneurship from an early age and to discover their talents. In
this context, one of the main courses that will be used in educating entrepreneurial citizens at primary and secondary level is
Social Studies. Social studies teachers should have received a training in entrepreneurship in order to gain entrepreneurship in
the dimensions of acquisition and skills in the Social Studies course curriculum. The aim of the study is to get the opinions of prospective teachers about entrepreneurship before and after the education given within the scope of “Entrepreneurship
Education and Teaching” which is opened in collaboration with Faculty-KOSGEB (Presidency of Development and Support
Administration for Small and Medium Enterprises) in social studies teacher program of education faculty of a public
university. In this study, in which basic qualitative research, one of the qualitative research methods, was used, the data were
obtained from 20 pre-service teachers studying in the relevant program through opinion forms and documents, and the data
were analyzed by descriptive analysis technique. As a result of the research, it was determined that the training provided
positively affected the participants' thoughts on entrepreneurship and being an entrepreneur, they developed positive
metaphors about entrepreneurship after the training, and they were able to associate entrepreneurship and social studies more.