Eğitim Fakültesi – KOSGEB İş Birliği ile Gerçekleştirilen Girişimcilik Eğitiminin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Girişimciliğe İlişkin Görüşlerine Etkisi


Creative Commons License

Öner G.

International Journal of Social Science Research, cilt.10, sa.2, ss.189-210, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Günümüz toplumları teknolojinin de etkisiyle sahip olmak istedikleri vatandaşların yalnızca görev ve sorumluluklarını yerine getiren bireyler olmalarından öte fırsatları değerlendiren, problem çözebilen, yaratıcı, araştırmacı, etkili iletişim kurabilen, bilgi ve teknoloji okuryazarı olma gibi birçok özelliğe sahip olmalarını beklemektedir. Bu beklentinin temelinde ise küreselleşme ile birlikte ülkeler arasında yaşanan ekonomi ve teknolojiye dayalı rekabet yer almaktadır. Yaşanan bu rekabet ortamında ülkelerin gerek nicelik gerekse de nitelik olarak artırmak istediği vatandaş tipi girişimci vatandaştır. Girişimci vatandaşlar için ise bireylerin küçük yaşlardan itibaren girişimcilik ile tanıştırmak ve onların sahip olduğu yetenekleri keşfetmelerini sağlamak gerekmektedir. Bu bağlamda ilk ve ortaokul düzeyinde girişimci bireyler yetiştirmede yararlanılacak başlıca derslerden birisi de sosyal bilgilerdir. Sosyal bilgiler dersi öğretim programında kazanım ve beceri boyutlarında yer alan girişimciliğin öğrencilere etkili şekilde kazandırılabilmesi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin gerek hizmet öncesinde gerek hizmet içinde girişimcilik konusunda yeterliklerinin artırılması gerekmektedir. Araştırmanın amacı Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında KOSGEB iş birliği ile yürütülen, sertifikalı, “Girişimcilik Eğitimi ve Öğretimi” adlı seçmeli ders kapsamında verilen eğitimin öğretmen adaylarının girişimci ve girişimciliğe ilişkin düşüncelerine etkisini tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırmanın kullanıldığı bu çalışmada veriler ilgili programda öğrenim gören 20 öğretmen adayından görüş formları ve dokümanlar aracılığıyla elde edilmiş, veriler ise betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda verilen eğitimin katılımcıların girişimciliğe ve girişimci olmaya ilişkin düşüncelerini olumlu yönde etkilediği, eğitim sonrası girişimciliğe ilişkin olumlu metaforlar geliştirdikleri ve girişimcilik ile sosyal bilgileri daha fazla ilişkilendirebildikleri tespit edilmiştir. 

Today's societies expect that the citizens they want to have with the influence of technology are not only individuals who fulfill their duties and responsibilities, but also have many features such as being able to solve problems, being creative, researching, communicating effectively, and being literate in information and technology. The basis of this expectation is the competition based on the economy and technology among the countries with globalization. In this competitive environment, it is the citizen type entrepreneur citizen that the countries want to increase both in quantity and quality. For entrepreneurial citizens, it is necessary for individuals to be introduced to entrepreneurship from an early age and to discover their talents. In this context, one of the main courses that will be used in educating entrepreneurial citizens at primary and secondary level is Social Studies. Social studies teachers should have received a training in entrepreneurship in order to gain entrepreneurship in the dimensions of acquisition and skills in the Social Studies course curriculum. The aim of the study is to get the opinions of prospective teachers about entrepreneurship before and after the education given within the scope of “Entrepreneurship Education and Teaching” which is opened in collaboration with Faculty-KOSGEB (Presidency of Development and Support Administration for Small and Medium Enterprises) in social studies teacher program of education faculty of a public university. In this study, in which basic qualitative research, one of the qualitative research methods, was used, the data were obtained from 20 pre-service teachers studying in the relevant program through opinion forms and documents, and the data were analyzed by descriptive analysis technique. As a result of the research, it was determined that the training provided positively affected the participants' thoughts on entrepreneurship and being an entrepreneur, they developed positive metaphors about entrepreneurship after the training, and they were able to associate entrepreneurship and social studies more.