Temel Eğitim Okul Yöneticilerinin Yönetim Tarzlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Kayseri İli Örneği)


Cingöz O., Manolova Yalçın O.

THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, cilt.16, sa.95, ss.71-86, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 95
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.29228/jasss.69777
  • Dergi Adı: THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: CAB Abstracts, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, Veterinary Science Database
  • Sayfa Sayıları: ss.71-86
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın temel amacı, okullardaki yönetim süreçlerinin sağlıklı ve verimli olması için okul yöneticilerinin yönetim tarzlarına ilişkin öğretmenlerin görüşlerine göre saptamaktır. Araştırma nicel bir araştırma olup tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini, Kayseri ili merkez ilçelerinde (Melikgazi, Kocasinan, Talas, İncesu ve Hacılar) 2022-2023 eğitim öğretim yılında görev yapan 8333 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklemi ise, %5 gösterilebilir hata payı ile 367 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri “Okul yöneticilerinin sergilediği yönetim tarzları” ölçeği ile toplanmış olup veriler tTesti, Anova, Scheffe ve Mann-Whitney-U testleri ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğretmen görüşlerine göre Kayseri ili merkez ilçelerinde görev yapan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmî devlet okulları okul yöneticilerinin öğretmen görüşlerine göre en fazla demokratik yönetim tarzını benimsedikleri, bunu sırasıyla otokratik yönetim tarzının izlediği, yöneticilerin en az ise ilgisiz yönetim tarzını benimsedikleri tespit edilmiştir. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere kıyasla okul yöneticilerinin davranışlarını daha fazla ilgisiz buldukları ortaya çıkmıştır. Diğer bir yandan sınıf öğretmenlerinin branş öğretmenlerine kıyasla okul yöneticilerini daha demokratik buldukları, 21 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenlerin de daha az kıdeme sahip öğretmenlere oranla yöneticileri daha çok otokrat ve ilgisiz buldukları da saptanmıştır. Yine çalışmanın sonuçlarına göre ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin diğer okul türlerinde görev yapan öğretmenlere göre okul yöneticilerinin davranışlarını daha otokratik buldukları tespit edilmiştir. Bu doğrultuda hem okul yöneticilerinin yeterliliklerinin artırılmasına yönelik hem de öğretmenlerin hak ve sorumlulukları konusunda farkındalık yaratmak için hizmet içi eğitim çalışmalarına daha fazla yer verilmesi gerektiği önerilmiştir. Yapılacak bu hizmet içi eğitimlerin üniversitelerle koordineli olarak yapılması, ayrıca yönetici atama ve seçimlerinde yöneticilerin temel yeterlilik boyutu bağlamında gelişim sağlayacak yasal düzenlemelere gidilmesi de önerilmektedir.