THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, cilt.16, sa.95, ss.71-86, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın temel amacı, okullardaki yönetim süreçlerinin sağlıklı ve
verimli olması için okul yöneticilerinin yönetim tarzlarına ilişkin öğretmenlerin
görüşlerine göre saptamaktır. Araştırma nicel bir araştırma olup tarama
modelindedir. Araştırmanın evrenini, Kayseri ili merkez ilçelerinde (Melikgazi,
Kocasinan, Talas, İncesu ve Hacılar) 2022-2023 eğitim öğretim yılında görev
yapan 8333 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklemi ise, %5 gösterilebilir hata
payı ile 367 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri “Okul
yöneticilerinin sergilediği yönetim tarzları” ölçeği ile toplanmış olup veriler tTesti, Anova, Scheffe ve Mann-Whitney-U testleri ile analiz edilmiştir. Verilerin
analizi sonucunda öğretmen görüşlerine göre Kayseri ili merkez ilçelerinde
görev yapan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmî devlet okulları okul
yöneticilerinin öğretmen görüşlerine göre en fazla demokratik yönetim tarzını
benimsedikleri, bunu sırasıyla otokratik yönetim tarzının izlediği, yöneticilerin
en az ise ilgisiz yönetim tarzını benimsedikleri tespit edilmiştir. Ayrıca
araştırma sonuçlarına göre, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere kıyasla
okul yöneticilerinin davranışlarını daha fazla ilgisiz buldukları ortaya çıkmıştır.
Diğer bir yandan sınıf öğretmenlerinin branş öğretmenlerine kıyasla okul
yöneticilerini daha demokratik buldukları, 21 yıl ve üstü kıdeme sahip
öğretmenlerin de daha az kıdeme sahip öğretmenlere oranla yöneticileri daha
çok otokrat ve ilgisiz buldukları da saptanmıştır. Yine çalışmanın sonuçlarına
göre ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin diğer okul türlerinde görev
yapan öğretmenlere göre okul yöneticilerinin davranışlarını daha otokratik
buldukları tespit edilmiştir. Bu doğrultuda hem okul yöneticilerinin
yeterliliklerinin artırılmasına yönelik hem de öğretmenlerin hak ve
sorumlulukları konusunda farkındalık yaratmak için hizmet içi eğitim
çalışmalarına daha fazla yer verilmesi gerektiği önerilmiştir. Yapılacak bu
hizmet içi eğitimlerin üniversitelerle koordineli olarak yapılması, ayrıca
yönetici atama ve seçimlerinde yöneticilerin temel yeterlilik boyutu bağlamında
gelişim sağlayacak yasal düzenlemelere gidilmesi de önerilmektedir.