Academic Perspective Procedia, cilt.2, sa.3, ss.994-1007, 2019 (Hakemli Dergi)
Seramiklerle güçlendirilmiş metal esaslı malzemeler, ticari metal alaşımlara göre daha yüksek aşınma
direnci, rijitlik ve özgül dayanım özelliklerine sahiptir. Yüksek dayanım/ağırlık oranlarından dolayı
otomobil ve havacılık endüstrisinde kullanımları artmaktadır. Özellikle uçak yapısal parçaları için bu
malzemelerin, hasar tolerans tasarımının bir gereği olarak, yorulma çatlak başlangıcı ve yorulma çatlak
ilerleme hızının çok iyi karakterize edilmesi hedeflenmektedir.
Bu çalışmada, alüminyum (Al) matrisli, silisyum karbür parçacık (SiCp) takviyeli metal matrisli
kompozit malzemelerin, sabit genlikli yükleme sırasında uygulanan tek aşırı yükler altındaki yorulma
çatlak ilerleme davranışı, yorulma çatlak ilerleme hızı ve etkin çatlak ilerleme mekanizmaları açısından
incelenmiştir. Takviyesiz alaşım ve %5 SiC takviyeli kompozit malzemeler toz metalürjisi yöntemi
kullanılarak üretilmiş ve ikincil işlem olarak ekstrüzyon uygulanmıştır. Malzemenin mekanik
davranışlarını incelemek için çekme ve yorulma testleri yapılmıştır. Tek aşırı yüklerin etkisini incelemek
için takviyeli ve takviyesiz malzemeler üzerinde farklı tek aşırı yükler uygulanmıştır. Yorulma çatlağı
ilerleme gecikmesi, 1.25-1.75 arasındaki aşırı yük oranı (AYO) değerlerinin tamamında görülmekle
birlikte, çatlak ilerleme gecikmesi AYO değerinin artmasıyla artmıştır.
Ceramic reinforced metal based materials have higher wear resistance, stiffness and specific strength
than commercial metal alloys. Due to their high strength to weight ratios, their use is increasing in the
automobile and aviation industries. In particular, these materials for aircraft structural parts, as a
requirement of the damage tolerance design fatigue crack initiation and fatigue crack growth rate is
expected to be very well-characterized.
In this study, fatigue crack behavior of a silicon carbide particulate (SiCp) reinforced aluminium (Al)
matrix composite materials were investigated in terms of fatigue crack growth rate and effective crack
growth mechanisms under single overloads applied during constant amplitude loading. Aluminium alloy
without reinforcement and 5% SiC reinforced composite materials were produced by using the powder
metallurgy method and extrusion was applied as a secondary process. Tension and fatigue tests were
carried out to investigate the mechanical behavior of the material produced. To investigate the effect of
single overloads, experiments were conducted on reinforced and unreinforced materials at different
single overload rates (OLR). Although the fatigue crack growth retardation is observed all of the OLR
values between OLR=1.25-1.75, the crack growth retardation is increased by the increase of the OLR
value.