ASES VI. INTERNATIONAL SOCIAL SCIENCES CONFERENCE, Van, Türkiye, 16 - 18 Haziran 2023, ss.30-39
Bu araştırmada STEM temelli robotik kodlama uygulamalarını derslerinde kullanan öğretmenlerin uygulamalara yönelik düşüncelerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma amaca uygun olması sebebiyle nitel araştırma yöntemine ait fenomenoloji (olgubilim) deseni tercih edilmiştir. Araştırmada öğretmenler için derslerinde STEM temelli robotik kodlama uygulamaları kullanma kriter olarak belirlenmiştir. Kriter doğrultusunda gönüllü olarak görüşmeyi kabul eden üç öğretmenden elde edilen verilerle kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak odak grup görüşmesi tercih edilmiştir. Görüşme soruları oluşturulurken alanyazından destekle görüşme formu oluşturulmuştur. Bu doğrultuda araştırmacılar tarafından altı açık uçlu soru ve bazı sorulara ait sondalardan oluşan bir görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme soruları için uzman görüşleri alındıktan sonra uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Odak grup görüşmesi belirlenen tarih/saatte online olarak gerçekleştirilmiştir. Odak grup görüşmesi kaydedilmiş ve görüşme transkript edildikten sonra kod ve kategoriler/temalar oluşturulmuştur. Analiz sonucunda “kullanma sıklığını etkileyen faktörler”, “daha avantajlı hale getirme”, “sınıf düzeyine uygunluk”, “yöntem-teknik belirlemeyi etkileyen faktörler”, “uygulamayı olumsuz etkileyen faktörler” ve “uygulamanın uygun olduğu ders aşaması ve amacı” şeklinde temalar oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin dersin hemen her aşamasında özellikle dikkat çekme amacıyla bu etkinliklere yer verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Buna ek olarak, STEM temelli robotik kodlama uygulamalarının konuyu pekiştirme ve öğrenmeleri değerlendirme amacıyla da kullanıldığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin STEM temelli robotik kodlama uygulamalarını kullanma sıklıklarının eğitim sisteminde var olan sınav gerçeği, müfredat yetiştirme kaygısı, öğretim programının STEM ile yeterince uyumlu olmaması, okulun imkanları ve vizyonu, öğretmenin örnek alacağı bir desteğin olmaması, öğretmenin yeterli donanıma sahip olmaması gibi faktörlere bağlı olarak değişebileceğini göstermiştir. Ayrıca STEM temelli robotik kodlama uygulamalarının daha avantajlı hale getirilebilmesi için günlük hayatla ilişki kurularak, bilim şenliği/sergisi yapılarak, bilim merkezine gezi düzenlenerek ve rol modeller sunularak öğrencilerin motive edilmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Benzer şekilde, katılımcılar iyi örneklerin farklı platformlarda tanıtılması ve öğrenci gelişiminin öğretmenlerin özellikle içsel motivasyonlarını artıracağı görüşündedirler. STEM temelli robotik kodlama uygulamalarının sınıf düzeyine uygun olarak, öğrencinin ilgi, hazırbulunuşluk, kabiliyet, sosyoekonomik durum gibi özellikleri dikkate alınarak, güncel problemler çerçevesinde kendini yenileyen bir yapıda olmasını önermektedir. Ayrıca önyargıların ve okulun alt yapısının STEM temelli robotik kodlama uygulamalarını olumsuz yönde etkilediğini göstermiştir. Yaşanan zorlukları aşmak için öğretmenin iyi bir fizibilite çalışması yapması, eğitimin paydaşlarına kendini açık ve net ifade etmesi, gerekli eğitimleri alması, bilgisayarsız da etkinlik yapabileceğinin farkında olması ve bu uygulamaların getirilerine inanması gerektiği önerilmiştir.