Katman Kaydırma Yaklaşımı ve Hibrit Dizi İstifleme Algoritması Kullanarak Depolama Konumu Atama Probleminin Uygulanması


Şenyiğit E. , Arsav M. S.

Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, cilt.1, no.1, ss.102-108, 2019 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

  • Cilt numarası: 1 Konu: 1
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.102-108

Özet

Bu çalışma giden konteynerlerin istiflenmesinde operasyonel karar verme problemine odaklanmaktadır. Bir konteyner istasyonu küresel ulaşım ağında birden fazla ara yüzü vardır. Konteynerler deniz ve kara taşıyıcıların varış zamanlarındaki farklılıkları açıklamak için limanlarda geçici olarak depolanırlar. Gelen ve giden konteyner operasyonları farklıdır. Gelen konteynerler tersaneye tahminen büyük yığınlar halinde ulaşırlar, ama tersaneden talep edildiklerinde birer birer tahmin edilemeyen sıralarda yola çıkarlar. Bu durum öngörülmeyen zaman kayıplarına sebep olur. Limandan ayrılan konteynerler tahmin edildiği gibi yola çıkarlar ama rasgele bir sırada varış yaparlar. Onlar, gemilerin kararlılığını sağlayabilmek ve yükleme gereksinimini karşılayabilmek için -bu durum varış yeri ve konteynerlerin boyutu (büyüklüğü) ile belirtilir- katı bir depolama planına göre yüklenmelidir. Gelen konteynerler için depolama konumu ataması konteyner taşımacılığının verimliliğinin geliştirilmesi ve bir geminin etrafta dolaşma süresinin azaltılması açısından çok önemlidir. Bu nedenden dolayı bu problemin detaylıca incelenmesi ve etkin çözüm yöntemlerinin bulunması gerekir. Çok sayıda planlama periyodu katmanı vardır. Bu durum belirsizliğe yol açar. Bu belirsizliği aşmak amacıyla katman kaydırma yaklaşımı (Rolling Horizon Approach) kullanılmaktadır. Çalışmada 13 planlama periyodu katmanı dikkate alınmıştır. Her bir gün 6 saatlik 4 periyoda bölünmüştür. Bundan dolayı her bir periyotta gelecek 12 periyot için depolama konumu planı oluşturulur. Planın sadece ilk periyodu yürütülür ve ilk periyodun sonunda en son bilgilere dayanılarak yeni bir plan oluşturulur. Bu planların çözümünde hibrit dizi istifleme algoritması kullanılmıştır. Bu çalışmada dikkate alınan problemin çözümünde kullanılan yöntemin performansı yeniden taşıma sayısına göre değerlendirilir. Bu sayı ne kadar az ise yöntem o kadar başarılıdır.  Yapılan uygulama sonucunda 13 periyodun sadece 3 tanesinde yeniden taşıma işlemine gerek duyulmuştur.