5. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi, 15 Mart 2021, ss.293-302
Sürekli mıknatıslı motorlar (SMM) yüksek verim, yüksek güç yoğunluğu, düşük akustik gürültü gibi
üstün özelliklerinden dolayı endüstride yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu sebeple SMM’ lerin
kontrol sistemlerinin verimli olması önemli bir araştırma konusu olmaktadır. Bu çalışmada elektrikli
araç uygulamalarında kullanılan SMM’ lerin tork kontrolü alan yönlendirmeli kontrol (AYK) tekniği
ile gerçeklenmiş ve başarıyla sağlanmıştır. Kontrol işleminin kolay uygulanabilmesi için koordinat
dönüşümleri vasıtasıyla alternatif akım bileşenleri döner sistemde doğru akım bileşenlerine
dönüştürülmüştür. d ve q eksenlerinde motor modeli oluşturularak Id = 0 tork kontrolü
gerçekleştirilmiştir. Simülasyonun gerçekçi sonuçları vermesi için sistemde darbe genişlik
modülasyonu (DGM) ve evirici yapısı modellenerek kontrol sistemi oluşturulmuştur. DGM teknikleri
arasında batarya kullanım oranının daha yüksek olması ve çıkış voltajındaki harmoniklerin daha az
olması gibi üstün özelliklerinden ötürü uzay vektör darbe genişlik modülasyonu (UVDGM) tercih
edilmiştir. Kontrol sisteminin iyi bir dinamik davranış sergilediği ve tork kontrolünün başarıyla
sağlandığı simülasyon sonuçları ile doğrulanmıştır