Journal of Characterization, cilt.1, sa.3, ss.94-103, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, titanyum dioksit (TiO2) ve kil katkılı polipropilen (PP) kompozitler çift vidalı bir ekstrüzyon
makinesi kullanılarak ergiyik harmanlama yöntemi ile üretilmişlerdir. Kompozit peletler ardından bir
mikro-enjeksiyon kalıplama makinesi kullanılarak enjeksiyon kalıplamaya tabi tutulmuşlardır.
Kompozitlerin tribolojik özellikleri bir ball-on-disk test cihazı kullanılarak araştırılmıştır. Tribo-testler oda sıcaklığında ve kuru kayma şartlarında gerçekleştirilmiştir. Numunelerin tribolojik özellikleri üzerindeki
ana faktörleri tespit etmek için tam-eşlendirmeli deneysel tasarım kullanılmıştır. Takviye tipi, takviye
içeriği, uygulanan yük ve dönme hızı ana faktörler olarak seçilmiştir. Yük ve dönme hızının artmasıyla
aşınma oranının arttığı, sürtünme katsayısının (CoF) ise azaldığı görülmüştür. TiO2 yerine kil kullanarak,
aşınma oranı ve CoF’nin azaldığı tespit edilmiştir. %5 kil miktarının aşınma oranı ve CoF’yi azaltmak için
optimum konsantrasyon olduğu tespit edilmiştir
In the current study, titanium dioxide (TiO2) and clay reinforced polypropylene (PP) composites were
produced by using melt compounding method in a twin-screw extrusion machine. Composite pellets were
then subjected to injection moulding by using a microinjection moulder. Tribological properties of the
composites were investigated using a ball-on-disc tester. Tribo-tests were performed at ambient temperature
and dry sliding conditions. Full-factorial experimental design was used to find the main factors on the
tribological characteristics of the samples. Filler type, filler content, applied load and turning speed were
studied as main factors. It was seen that the wear rate increases, and the coefficient of friction (CoF)
decreases by increasing the load and turning speed. The wear rate and the CoF decreases by using clay
instead of TiO2. 5% (wt) was found to be optimum clay concentration for minimizing the wear rate and
CoF.