DIGITAL TELEVISION BROADCASTING IN TURKEY: NEW TRENDSAND TRANSFORMING AUDIENCE EXPERIENCES / TÜRKİYE’DE SAYISAL TELEVİZYON YAYINCILIĞI: YENİ YÖNELİMLER VE DÖNÜŞEN İZLEYİCİ DENEYİMLERİ


Creative Commons License

Bağcı C., İlhan V.

V. INTERNATIONAL HALICH CONGRESS ON MULTIDISCIPLINARY SCIENTIFIC RESEARCH (5. ULUSLARARASI HALİÇ MULTİDİSİPLİNER BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ), İstanbul, Türkiye, 15 - 16 Ocak 2023, ss.1275-1295

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1275-1295
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojisi, iletim metotları, içerikleri ve kurumsal yapılarıyla günümüzde yeniden tanımlanan televizyon olgusu izleyicisini de beraberinde dönüştürmektedir. Geleneksel televizyon bugünkü haliyle tek yönlü bir prensiple yayınlarını sürdürse de çevrimiçi içerik kanalları izleyici alışkanlıklarının yeniden şekillenmesinde belirleyici rol üstlenmektedir. Bugün birçok insan için televizyon, isteğe bağlı video/içerik servislerini çağrıştırmaktadır. Yerelde BluTV, Gain ve Exxen gibi platformlar ile küresel ölçekte Netflix, Amazon Prime Video ve Disney+ gibi popüler mecralar üzerinden çevrimiçi içerik tüketim alışkanlıkları giderek yaygınlaşmaktadır. Bu durumda geleneksel seyir kültüründe edilgen olarak nitelenen izleyici tanımlaması da yeni nesil çevrimiçi kanallar ile artık aktif ve etkin bir hedef kitleyi kapsar hale gelmiştir. OTT TV/SVOD servislerinin yaygınlaşmasıyla televizyon endüstrisi yeni içerik üretim ve dağıtım stratejileriyle tanışmıştır. Söz konusu gelişmeler çerçevesinde günümüz dijital kuşak olarak da adlandırılan genç jenerasyon ile televizyon arasındaki ilişkinin değişen izleyici profilleri ve teknolojik dönüşüm kapsamında değerlendirilmesi bu değişim ve dönüşüm sürecinin anlaşılması bakımından önem taşımaktadır. Bu kapsamda televizyonun genç kuşak izleyicilerinin geleneksel ve yeni nesil servislere yönelik tutumlarının, hangi platformları ve içerikleri neden tercih ettiklerinin ve etkileşimli hizmetlere/içeriklere nasıl yaklaştıklarının bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmesi önem arz etmektedir. Çalışmada nitel paradigma ekseninde mülakat tekniği ile edinilen bulgular MAXQDA nitel veri analizi yazılımı kullanılarak kodlanmış ve analiz edilmiştir. Genç kuşak izleyicileri merkeze alarak yürütülen araştırmada, sayısal televizyon platformlarının temsilcileri ve içerik üreticilerinin de görüşlerine başvurularak izleyici profilleri ve sektörel yönelimler birlikte irdelenmiştir. Elde edilen bulgular genç kuşak izleyicilerin isteğe bağlı video platformlarını geleneksel yayıncılığa alternatif olarak konumlandırdıklarını ve bu jenerasyonun bireyselleşen televizyon tüketim alışkanlıkları ile eskiye göre daha bilinçli bir televizyon/içerik tüketicisi konumunda yer aldıklarını göstermektedir. Bildiride dijital jenerasyonun günümüzde nasıl bir izleyici profili ortaya koyduğu sektörel değerlendirmelerle birlikte daha kapsamlı olarak aktarılacaktır.