V. INTERNATIONAL HALICH CONGRESS ON MULTIDISCIPLINARY SCIENTIFIC RESEARCH (5. ULUSLARARASI HALİÇ MULTİDİSİPLİNER BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ), İstanbul, Türkiye, 15 - 16 Ocak 2023, ss.1275-1295
Teknolojisi, iletim metotları, içerikleri
ve kurumsal yapılarıyla günümüzde yeniden tanımlanan televizyon olgusu
izleyicisini de beraberinde dönüştürmektedir. Geleneksel televizyon bugünkü
haliyle tek yönlü bir prensiple yayınlarını sürdürse de çevrimiçi içerik
kanalları izleyici alışkanlıklarının yeniden şekillenmesinde belirleyici rol
üstlenmektedir. Bugün birçok insan için televizyon, isteğe bağlı video/içerik
servislerini çağrıştırmaktadır. Yerelde BluTV, Gain ve Exxen gibi platformlar
ile küresel ölçekte Netflix, Amazon Prime Video ve Disney+ gibi popüler
mecralar üzerinden çevrimiçi içerik tüketim alışkanlıkları giderek
yaygınlaşmaktadır. Bu durumda geleneksel seyir kültüründe edilgen olarak
nitelenen izleyici tanımlaması da yeni nesil çevrimiçi kanallar ile artık aktif
ve etkin bir hedef kitleyi kapsar hale gelmiştir. OTT TV/SVOD servislerinin
yaygınlaşmasıyla televizyon endüstrisi yeni içerik üretim ve dağıtım
stratejileriyle tanışmıştır. Söz konusu gelişmeler çerçevesinde günümüz dijital
kuşak olarak da adlandırılan genç jenerasyon ile televizyon arasındaki
ilişkinin değişen izleyici profilleri ve teknolojik dönüşüm kapsamında
değerlendirilmesi bu değişim ve dönüşüm sürecinin anlaşılması bakımından önem
taşımaktadır. Bu kapsamda televizyonun genç kuşak izleyicilerinin geleneksel ve
yeni nesil servislere yönelik tutumlarının, hangi platformları ve içerikleri
neden tercih ettiklerinin ve etkileşimli hizmetlere/içeriklere nasıl
yaklaştıklarının bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmesi önem arz etmektedir.
Çalışmada nitel paradigma ekseninde mülakat tekniği ile edinilen bulgular MAXQDA
nitel veri analizi yazılımı kullanılarak kodlanmış ve analiz edilmiştir. Genç
kuşak izleyicileri merkeze alarak yürütülen araştırmada, sayısal televizyon
platformlarının temsilcileri ve içerik üreticilerinin de görüşlerine başvurularak
izleyici profilleri ve sektörel yönelimler birlikte irdelenmiştir. Elde edilen
bulgular genç kuşak izleyicilerin isteğe bağlı video platformlarını geleneksel
yayıncılığa alternatif olarak konumlandırdıklarını ve bu jenerasyonun bireyselleşen
televizyon tüketim alışkanlıkları ile eskiye göre daha bilinçli bir
televizyon/içerik tüketicisi konumunda yer aldıklarını göstermektedir.
Bildiride dijital jenerasyonun günümüzde nasıl bir izleyici profili ortaya
koyduğu sektörel değerlendirmelerle birlikte daha kapsamlı olarak
aktarılacaktır.