ASES VI. INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Van, Türkiye, 16 - 18 Haziran 2023, ss.279-292
Teknolojinin baş döndürücü gelişimi ile birlikte birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da dijital değişimler yaşanmıştır. Bilhassa ders uygulamalarında dijital araçların entegrasyonu ile zaman ve yer sınırlaması olmadan aktif öğrenme süreci devam ettirilebilmektedir. Dijital hikayeler, teknoloji desteği ile ses, metin, grafik ve video gibi çok sayıda bileşeni bir araya getirerek öğrencilerin sürece aktif katılımını destekleyen ders uygulamalarından bir tanesidir. Dijital hikayeler içerikte kullanılan unsurların oluşturulması, bir araya getirilmesi ve paylaşılması gibi işlevleri sayesinde hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin teknolojiyi aktif olarak kullanmasına imkan sağlamaktadır. Buna ek olarak dijital hikayeler, öğrenciler için anlamlı öğrenmeyi ve yaratıcılık, iş birliği, problem çözme gibi becerilerinin de gelişini de desteklemektedir. H5P dijital hikaye oluşturmak için kullanılan dijital araçlardan biridir. HTML5 tabanlı bir araç olan H5P farklı tiplerde (video, metin resim, farklı soru tipleri gibi) etkileşimli içerik eklemeye izin vererek, öğrencilerin kendi hızında ilerleyerek öğrenmesine imkan vermektedir. Bu çalışmada, H5P aracı ile oluşturulan dijital hikayeler ile Arktik Bölge gibi güncel bir konu hakkında öğrencilerin bilgi düzeylerini arttırmak amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yönteminin eylem araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Kayseri ili, Melikgazi ilçesinde yazarlar tarafından ulaşılabilir durumda olan ve uygun görülen bir ilkokulda, dördüncü sınıf seviyesinde öğrenim gören 25 öğrenciden (13 kız ve 12 erkek) oluşmaktadır. Dijital uygulama, H5P adlı dijital içerik oluşturma platformunda hazırlanmıştır. Çalışmada uygulamanın öğrencilerin akademik başarılarını üzerine etkisini belirlemek amacıyla alanyazından destekle yazarlar tarafından Doğru/Yanlış (4 soru), çoktan seçmeli (3 soru) ve açık uçlu (3 soru) olmak üzere farklı türlerde sorulardan (toplam 10 soru) oluşan “Kuzey Kutbu Akademik Başarı Testi (KKABT)” kullanılmıştır. Katılımcıların uygulama konusunda düşüncelerini öğrenmek, uygulamanın olumlu/olumsuz yönlerinin belirlenmesi amacıyla altı açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme formu oluşturulmuştur. Geliştirilen dijital materyaller üzerinden eylem planı uygulanmıştır. Uygulama 2 ders saati sürmüştür. Dijital içerik akıllı tahta üzerinden yansıtılmış ve öğrencilerle birlikte etkileşimli olarak gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere hikaye birinci yazar tarafından aktarılmıştır. Dijital hikaye kapsamında görsel veya etkileşimli video içeriklerine yer verilmiştir. Eylem planı uygulandıktan sonra başarı testinden elde edilen veriler 10 puan üzerinden değerlendirilerek analiz edilmiştir. En yüksek ve en düşük puanı alan birer kız ve birer erkek öğrenci ile görüşmeler yapılmış, veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmada, H5P aracı ile oluşturulan dijital hikaye uygulamasında öğrencilerin süreçten keyif aldıkları, anlamlı öğrenme gerçekleştirdikleri, merak duygularını uyandırdığı, araştırma yapmalarına imkan sağladığı gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle, öğrencilerin derse ilgilerinin ve bilgi düzeylerinin arttırılması amacıyla farklı derslerde öğrencilerin yaş ve seviyesi de göz önünde bulundurularak dijital hikayelere yer verilebileceği ve bunun içinde H5P aracının kullanılabileceği önerisinde bulunulmuştur.