Psikolojik Danışmanlar için Sözsüz Davranış Eğitim Programı Pilot Çalışması


Metin A., Doğan T.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.13, sa.3, ss.646-656, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada sözsüz davranışların gözlemlenmesi, yorumlanması ve psikolojik danışmanlar üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesine yönelik bir eğitim programı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Sözsüz Davranış Eğitim Programı (SÖDEP), kuramsal, gözlem becerisini geliştirme, hipotez yazma ve hipotezleri test etme modüllerinden oluşmaktadır. Programın etkililiğini değerlendirmek için çalışmaya Türkiye’den en az iki yıl deneyimli biri erkek olan yedi psikolojik danışman (Mage=29.57; SD=7.11) katılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında kişisel bilgi formu, JACFEE fotoğraf seti, Kısa Süreli İfadeleri Tanıma Testi ve Sözsüz Davranış Bilgi Düzeyi Değerlendirme Testi kullanılmıştır. Sonuçlar, katılımcıların Sözsüz Davranış Bilgi Düzeyi Değerlendirme Testi (z= -2,366, p<.05) ve Kısa Süreli İfadeleri Tanıma Testi (z= -2,201, p<.05) ön-test ve son-test puanları arasında anlamlı bir fark olduğunu gösterirken; JACFEE için anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir (z=-1.682, p>.05). Bulgular ışığında SÖDEP'in geliştirilmesi için nelerin gerekli olduğu tartışılmıştır.
This paper aims to develop a training program on observing and interpreting nonverbal behaviors and evaluating its effects on counselors. The Nonverbal Behavior Training Program (NOBET) consists of theoretical, observational skills development, and writing hypothesis and testing hypotheses modules. Seven counselors $(M_{age}=29.57; SD=7.11)$ from Türkiye, one male with at least two years of experience, participated in the study to evaluate the program's effectiveness. Personal information form, JACFEE photo set, Momentary expression recognition test, and Nonverbal behavior knowledge level assessment test were used to collect the study's data. The results showed a significant difference between the participants' scores from the Nonverbal behavior knowledge level assessment test (z= -2,366, p<.05) and the Momentary expression recognition (z= -2,201, p<.05) test before and after the experiment, but no significant difference for JACFEE (z=-1.682, p>.05). In light of the findings, what is needed for the development of NOBET is discussed.