EĞİTİM BİLİMLERİNDE AKADEMİK ARAŞTIRMALARMüzik Eğitimi Çalışmaları, Babacan,Hasan Soldatović,Tanja Dzanić,Nihada Delobegović, Editör, Gece akademi, Ankara, ss.229-252, 2018
Bu çalışma opera sanatına yönelik ses eğitiminde (şan) nefesin, sesin oluşumu
ve fiziksel özelliklerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma verilerinin
toplanması için yarı-yapılandırılmış bir görüşme formu uygulanmıştır. Görüşme
formu Hacettepe, Ankara, Bilkent, Başkent, Anadolu Üniversiteleri devlet
konservatuvarlarında görevli öğretim elemanları ve Ankara, devlet opera ve
balesinde görevli solist ve korist sanatçılardan oluşan 12 kişiyle uygulanmıştır.
Elde edilen veriler kodlanarak yüzde, frekans değerlerine dönüştürülmüştür.
Bu araştırma opera sanatına yönelik ses eğitiminde nefes ve ses egzersizlerinin
fiziksel özelliklerinin incelendiği bir durum çalışmasıdır. Bu durumu tespit etmek
ve betimlemek için ulaşılabilen görsel ve yazılı kaynaklarla sınırlı kalınmıştır.
Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre opera şarkıcılığı eğitiminde sahne
eğitiminin ana amaca (doğru ve rahat bir ses üretme tekniği ile opera söyleme
becerisine ulaşmada) olumlu katkı yaptığı görülmüştür. Doğru bir şan eğitimi,
diyafram kasının kullanımıyla gelişen, tını ve nefes egzersizleriyle güçlen bir
operatik sesle öğrencinin içinde var olan müzikal becerinin daha rahat ortaya
çıkmasının sağlanmasıdır. Bir opera (şan) öğrencisinde öncelikle bulunması
gereken özelliklerin sırasıyla: Müzikal ifade gücü, ses rengi, ses genişliği, ses gürlüğü,
konuşma kültürü ve doğru duruş (postür) olduğu saptanmıştır. Opera eğitiminde
nefesi ve vücudu ısıtmanın öncelikli olduğu belirlenmiştir. Bunun için öncelikle
vücudu kültür-fizik hareketleriyle ısıtıp, nefes çalışmalarıyla diyafram ve karın
kaslarını kullanmak ardından sesi maskede hissetmek için yavaş-yavaş küçük
aralıklarla 15-20 dk. özellikle tını egzersizleri ardından agilite, messa di voce ve
mezza voce egzersizlerini yapmak gerektiği tespit edilmiştir. Opera (şan) eğitiminde
uzman ses eğitimcilerine göre ses türlerini belirlerken ses rengi önceliklidir. Sesin
gürlüğü ve genişliği olsa bile sesin rengi ve tınısı olmadığında ses ifade yeteneğini
kaybedecektir.
This study was conducted in order to examine the physical properties of the
voice and breath in the opera singing. To collect the study data a semi-structured
interview form was applied. The interview form was implemented with 12 lecturers
from Hacettepe, Ankara, Bilkent, Başkent, Anadolu University state conservatories
and Ankara, state opera and ballet soloists and chorist artists. The obtained data are
converted into frequency values by coding. This research is a case study in which
the physical characteristics of breathing and voice exercises in voice training for
opera singers are examined. This research is limited to visual and written resources
that can be reached to identify and describe. According to the results obtained, it
is seen that theatre education in the opera singing education has made a positive
contribution to the main aim (to reach the opera singing skill with a technique
of producing a correct and comfortable sound). A proper singing education is
to make the musical skill in the student more comfortable with an opera singer
voice developed by the use of the diaphragm muscles and strengthened by the
tone and breathing exercises. Musical expression power, sound timbre, sound
amplitude, vocalization, speaking culture and correct posture were found to be
the most important characteristics of an opera student. It has been determined
that breathing and body warming are priorities in Opera training. For this, first
of all, by heating the body with the physical movements, using the diaphragm and
abdominal muscles with breathing exercises, 15-20 min. it was determined that
exercises of agility, Messa di voce, and mezza voce should be performed especially
after the vocal exercises. The voice color is the priority when determining the types
of sound according to the experts of voice training in opera singing. Even if the
voice has its loudness and width, it will lose its ability to express voice if it does not
have a color and tone.