UBAK Uluslararası Bilimler Akademisi Derneği Yayınevi, Ankara, 2025
Bu araştırmanın amacı, Almanya ve
Türkiye'deki göçmen ve mültecilere yönelik eğitim politikalarını, her iki
ulusal eğitim sistemindeki erişim, entegrasyon ve politika uygulamalarına
odaklanarak betimlemek ve karşılaştırmaktır. Araştırmada, eğitim ve eğitim
politikası çerçevelerinin göçmen ve mültecilerin ihtiyaçlarını nasıl
karşıladığı incelenmiştir. Politika belgeleri, uluslararası raporlar ve
akademik kaynakları analiz ederek, bu araştırmada her iki ülkenin
yaklaşımlarındaki güçlü yönleri, zorlukları ve temel farklılıkları ortaya
konulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, Almanya ve Türkiye'nin göçmen ve
mültecilere yönelik eğitim politikalarının, sahip oldukları farklı idari
yapılanmalar ve tarihsel arka planların etkisiyle çeşitlilik gösterdiği
anlaşılmaktadır. Her iki ülkenin de başlangıçta daha çok geçici ve kısa vadeli
çözümlere odaklandığı; ancak zamanla mülteci nüfusun kalıcılığının fark
edilmesiyle birlikte daha uzun vadeli, kapsamlı ve sürdürülebilir stratejiler
geliştirmeye yöneldiği tespit edilmiştir. Almanya’nın federal yapısı,
uygulamalarda esneklik ve yerel ihtiyaçlara göre uyarlanabilirlik sağlamakla
birlikte, bölgesel düzeyde farklılıklar ve uygulama eşitsizliklerini de
beraberinde getirmiştir. Türkiye’de ise merkeziyetçi yapı, politika üretiminde
bütüncül bir yaklaşımı mümkün kılmış, ancak uygulama aşamasında çok aktörlü
yapı nedeniyle koordinasyon sorunları ortaya çıkmıştır. Bu çerçevede, eğitim
politikalarının yalnızca örgün eğitimi değil, aynı zamanda yaygın eğitim ve
mesleki gelişim süreçlerini de içerecek şekilde çok katmanlı ve bütüncül bir
yaklaşımla ele alınmasının gerekliliği saptanmıştır.