ALMANYA’DA VE TÜRKİYE’DE GÖÇMEN VE MÜLTECİLERE YÖNELİK EĞİTİM POLİTİKALARI


Yelen Özkan G., Manolova Yalçın O.

UBAK Uluslararası Bilimler Akademisi Derneği Yayınevi, Ankara, 2025

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: UBAK Uluslararası Bilimler Akademisi Derneği Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, Almanya ve Türkiye'deki göçmen ve mültecilere yönelik eğitim politikalarını, her iki ulusal eğitim sistemindeki erişim, entegrasyon ve politika uygulamalarına odaklanarak betimlemek ve karşılaştırmaktır. Araştırmada, eğitim ve eğitim politikası çerçevelerinin göçmen ve mültecilerin ihtiyaçlarını nasıl karşıladığı incelenmiştir. Politika belgeleri, uluslararası raporlar ve akademik kaynakları analiz ederek, bu araştırmada her iki ülkenin yaklaşımlarındaki güçlü yönleri, zorlukları ve temel farklılıkları ortaya konulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, Almanya ve Türkiye'nin göçmen ve mültecilere yönelik eğitim politikalarının, sahip oldukları farklı idari yapılanmalar ve tarihsel arka planların etkisiyle çeşitlilik gösterdiği anlaşılmaktadır. Her iki ülkenin de başlangıçta daha çok geçici ve kısa vadeli çözümlere odaklandığı; ancak zamanla mülteci nüfusun kalıcılığının fark edilmesiyle birlikte daha uzun vadeli, kapsamlı ve sürdürülebilir stratejiler geliştirmeye yöneldiği tespit edilmiştir. Almanya’nın federal yapısı, uygulamalarda esneklik ve yerel ihtiyaçlara göre uyarlanabilirlik sağlamakla birlikte, bölgesel düzeyde farklılıklar ve uygulama eşitsizliklerini de beraberinde getirmiştir. Türkiye’de ise merkeziyetçi yapı, politika üretiminde bütüncül bir yaklaşımı mümkün kılmış, ancak uygulama aşamasında çok aktörlü yapı nedeniyle koordinasyon sorunları ortaya çıkmıştır. Bu çerçevede, eğitim politikalarının yalnızca örgün eğitimi değil, aynı zamanda yaygın eğitim ve mesleki gelişim süreçlerini de içerecek şekilde çok katmanlı ve bütüncül bir yaklaşımla ele alınmasının gerekliliği saptanmıştır.