Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.41, sa.2, ss.1203-1225, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları düzeyi ile problem çözme
becerileri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir ildeki
ortaokulda 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 1595 ortaokul öğrencisi ile
yürütülmüştür. Veri toplama aracı Tok, Küçük ve Kırmacı (2015) tarafından geliştirilen ortaokul
kitap okuma alışkanlığı ölçeği ile Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen ilköğretim
düzeyindeki çocuklar için problem çözme envanteri (ÇPÇE) kullanılmıştır. Araştırma nicel
araştırma yöntemlerinden tarama modeline uygun olarak geliştirilmiştir. Betimsel istatistik,
Mann-Whitney U, korelasyon analizi ve Kruskal Wallis testi yapılmıştır. Bu araştırma için
ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığı ölçeği Cronbach Alpha değeri 0,863 olarak,
ilköğretim düzeyindeki çocuklar için problem çözme envanteri (ÇPÇE) Cronbach Alfa güvenirlik
katsayısı 0,555 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda ortaokula devam eden kız ve erkek
öğrencilerin okuma alışkanlıkları ve problem çözme becerilerinin ortalamaları arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma
alışkanlığı ve problem çözme becerisi arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu bulunmuştur. Sınıf
seviyelerinde okuma alışkanlığı ve problem çözme becerisi ortalamaları istatistiksel olarak
anlamlı düzeyde bir fark oluşturmaktadır.
Anahtar Sözcükler:
This study aims to examine the relationships between middle-school students' reading ability and
their problem-solving skills. The research was carried out with 1595 middle-school students
studying in 5th, 6th, 7th, and 8th grades in a middle school in a Central Anatolia Region province.
The data collection tools were middle-school reading ability scale developed by Tok, Küçük, and
Kırmacı (2015), and the problem-solving inventory (PSI) for elementary school children
developed by Serin and Saygılı (2010). The research model was survey model, one of the
quantitative research methods. Descriptive statistics, the Mann-Whitney U test, correlational
analysis, and Kruskal Wallis analysis were used. The Cronbach Alpha value of the middle-school
reading ability scale was found to be 0.863. The Cronbach Alpha reliability coefficient for the
problem-solving inventory (PSI) for elementary school children was found to be 0.555. As a result
of the study, there was no statistically significant mean difference between female and male
middle-school students’ problem-solving abilities and reading abilities. There was a positive
relationship between middle-school students reading ability and problem-solving skills. Reading
abilities and problem-solving abilities differed according to grade levels.