ASES II. INTERNATIONAL KAYSERI SCIENTIFIC RESEARCH CONFERENCE, Kayseri, Türkiye, 26 - 28 Ocak 2024, ss.210-233, (Tam Metin Bildiri)
Bu araştırmanın amacı sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik inanışlarını farklı
değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yönteminin desenlerinden
birisi olan tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kayseri ili Melikgazi
ilçesindeki sekizinci sınıfa devam eden 382 öğrenci oluşturmuştur. Yapılan bu araştırmada
sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik inanış düzeyleri cinsiyet, anne-baba
öğrenim durumu ve aile gelir düzeyi gibi değişkenler açısından incelenmiştir. Verilerin
toplanmasında Özcan ve Turgut (2014) tarafından geliştirilen “Bilimin Doğası İnanış Ölçeği’’
kullanılmıştır. Bu ölçek, sekizinci sınıf öğrencilerinin düzeyleri doğrultusunda 25 madde olarak
düzenlenmiştir. Elde edilen verileri analiz etmek için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır.
Geçerlik kapsam, yapı ve ölçüt geçerliği ile güvenirlik ise Cronbach’s Alpha katsayısı ile
sağlanmıştır. Yapı geçerliğinde doğrulayıcı faktör analizini yapmak için LİSREL 8.7 programı
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, parametrik testlerin varsayımlarını karşılamak amacıyla
betimsel istatistiğe, araştırmanın sorularını cevaplayabilmek içinde çıkarımsal istatistiğe
bakılmıştır. Betimsel olarak, mod, medyan, aritmetik ortalama, basıklık, çarpıklık, standart
sapma, ranj, varyans ve histogram grafikleri belirlenen aralıklar kapsamında incelenip
yorumlanmıştır. Çıkarımsal olarak ise ilişkili ve ilişkisiz örneklem t-testi, tek ve iki faktörlü
ANOVA, tek faktörlü ANCOVA testleri uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, kız
öğrencilerin bilimin doğası inanış puanlarının erkek öğrencilerin inanış puanlarından
istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Aile gelir düzeyi 0-500 TL ve 1500
TL-yukarısı olan ailelerin çocuklarının inanış puanları arasında etkileşim olduğu ve geliri 1500
TL-yukarısı olan ailelerin çocukları lehine anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Öğrencilerin anne öğrenim durumları incelendiğinde ise ortaokul, lise ve üniversite mezunu
annelerin çocuklarının inanış puanları arasında etkileşim olduğu ve üniversite mezunu olan
annelerin çocukları lehine anlamlı farklılık bulunduğu ve baba öğrenim durumları
incelendiğinde ortaokul ve üniversite mezunu olan babaların çocukları inanış puanları arasında etkileşim olduğu ve üniversite mezunu olan babaların çocukları lehine istatistiksel olarak
anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu sonuçların nedenleri incelenmiş ve önerilerde bulunulmuştur.