Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimin Doğasına Yönelik İnanç Düzeylerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Keçe B., Bektaş O., Varinlioğlu S., Saraçoğlu M.

ASES II. INTERNATIONAL KAYSERI SCIENTIFIC RESEARCH CONFERENCE, Kayseri, Türkiye, 26 - 28 Ocak 2024, ss.210-233, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kayseri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.210-233
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik inanışlarını farklı

değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yönteminin desenlerinden

birisi olan tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kayseri ili Melikgazi

ilçesindeki sekizinci sınıfa devam eden 382 öğrenci oluşturmuştur. Yapılan bu araştırmada

sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik inanış düzeyleri cinsiyet, anne-baba

öğrenim durumu ve aile gelir düzeyi gibi değişkenler açısından incelenmiştir. Verilerin

toplanmasında Özcan ve Turgut (2014) tarafından geliştirilen “Bilimin Doğası İnanış Ölçeği’’

kullanılmıştır. Bu ölçek, sekizinci sınıf öğrencilerinin düzeyleri doğrultusunda 25 madde olarak

düzenlenmiştir. Elde edilen verileri analiz etmek için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır.

Geçerlik kapsam, yapı ve ölçüt geçerliği ile güvenirlik ise Cronbach’s Alpha katsayısı ile

sağlanmıştır. Yapı geçerliğinde doğrulayıcı faktör analizini yapmak için LİSREL 8.7 programı

kullanılmıştır. Verilerin analizinde, parametrik testlerin varsayımlarını karşılamak amacıyla

betimsel istatistiğe, araştırmanın sorularını cevaplayabilmek içinde çıkarımsal istatistiğe

bakılmıştır. Betimsel olarak, mod, medyan, aritmetik ortalama, basıklık, çarpıklık, standart

sapma, ranj, varyans ve histogram grafikleri belirlenen aralıklar kapsamında incelenip

yorumlanmıştır. Çıkarımsal olarak ise ilişkili ve ilişkisiz örneklem t-testi, tek ve iki faktörlü

ANOVA, tek faktörlü ANCOVA testleri uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, kız

öğrencilerin bilimin doğası inanış puanlarının erkek öğrencilerin inanış puanlarından

istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Aile gelir düzeyi 0-500 TL ve 1500

TL-yukarısı olan ailelerin çocuklarının inanış puanları arasında etkileşim olduğu ve geliri 1500

TL-yukarısı olan ailelerin çocukları lehine anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.

Öğrencilerin anne öğrenim durumları incelendiğinde ise ortaokul, lise ve üniversite mezunu

annelerin çocuklarının inanış puanları arasında etkileşim olduğu ve üniversite mezunu olan

annelerin çocukları lehine anlamlı farklılık bulunduğu ve baba öğrenim durumları

incelendiğinde ortaokul ve üniversite mezunu olan babaların çocukları inanış puanları arasında etkileşim olduğu ve üniversite mezunu olan babaların çocukları lehine istatistiksel olarak

anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu sonuçların nedenleri incelenmiş ve önerilerde bulunulmuştur.