Bilim Merkezlerine Sosyal Bilimler Nasıl Entegre Edilebilir?


Creative Commons License

Erarslan Ş., Öner G.

2. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2021, ss.450-451

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.450-451
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada ortalama 3000 bilim merkezi bulunmaktadır. Bu bilim merkezlerine her yıl yaklaşık 300 milyonun üzerinde ziyaretçi gelmektedir. Dünya’da ilk bilim merkezinin temelleri 1830’a kadar dayanmaktadır. Türkiye’de ise ilk bilim merkezi 23 Nisan 1993 tarihinde Feza Gürsey Bilim Merkezi adıyla Ankara’da açılmıştır. 2010 yılında Gaziantep, 2014 yılında Bursa, daha sonra ise TÜBİTAK desteğiyle sırasıyla Konya, Kocaeli, Elâzığ ve Kayseri illerinde bilim merkezleri kurulmuştur. Ayrıca bunlar dışında ilçe belediyeleri ve özel girişim desteğiyle de birçok bilim merkezi faaliyete geçirilmiştir. 2023 yılına kadar TÜBİTAK’ın desteğiyle büyükşehirlere ardından ise tüm illere bilim merkezlerin kurulması hedeflenmektedir. Bilim merkezleri okul öncesi eğitimden üniversiteye kadar her kademede yer alan çeşitli derslerde yararlanılabilecek okul dışı öğrenme ortamlarından biridir. Ancak mevcut bilim merkezlerinde sosyal bilimlere çok az ya da hiç yer verilmezken bu mekanlarda daha çok fen bilimlerine ve teknik bilimlere ilişkin içeriklere yer verildiği görülmektedir. Bu durum ise toplumda bilim algısının eksik ve hatalı oluşmasına ve farklı sosyal bilim branşlarından öğretmenlerin bu mekanlardan yeterince yararlanamamasına neden olmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı öğretmenlerin bilim, bilim merkezi ve sosyal bilimlere ilişkin görüşlerini tespit etmek ve bilim merkezlerine sosyal bilimlerin nasıl entegre edilebileceğine ilişkin düşüncelerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ortaokullarda ve sosyal bilimler liselerinde görev yapmakta olan sosyal bilgiler, tarih, coğrafya, Türk dili ve edebiyatı, felsefe grubu, Türkçe branşlarından 25 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde ölçüt örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Katılımcılar yabancı uyruklu öğrencilerin bulunduğu okullar ve sınıflarda görev yapan öğretmenler arasından seçilmiştir. Araştırmada veri toplama tekniği bir olgu hakkında bireylerin deneyimlerini ve düşüncelerini anlamak için en kullanışlı veri toplama aracı olan görüşmelerden yararlanılmıştır. Görüşmeler açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler ses kaydı ile kayıt altına alınmış ve yazıya aktarılarak analiz edilmiştir. Veriler nitel veri analiz tekniklerinden biri olan içerik analizi ile çözümlenmiştir. Verilerden kodlara, kodlardan ise temalara ulaşılarak bulgular bütüncül bir betimlemeyle yorumlanmış ve katılımcılardan edinilen doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların bilim merkezlerinde sosyal bilimlere ilişkin içeriklere yer verilmediğini ancak halihazırdaki bilim merkezlerine sosyal bilimlerin entegre edilmesi gerektiğini düşündükleri tespit edilmiştir. Araştırmanın bulgularından hareketle sosyal bilimlerin bilim merkezlerine entegre edilmesine ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında 1919B012000578 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.

There is an average of 3000 science centers in the world. More than 300 million visitors come to these science centers every year. The foundations of the first science center in the world date back to 1830. The first science center in Turkey was opened on April 23, 1993, under the name of Feza Gürsey Science Center in Ankara. Science centers were established in Gaziantep in 2010, Bursa in 2014, and then in Konya, Kocaeli, Elâzığ and Kayseri provinces with the support of TÜBİTAK. In addition, many science centers have been put into operation with the support of district municipalities and private initiatives. Until 2023, with the support of TÜBİTAK, it is aimed to establish science centers in metropolitan cities and then in all provinces. Science centers are one of the out-of-school learning environments that can be used in various courses at all levels from pre-school education to university. However, while there is little or no place for social sciences in existing science centers, it is seen that content related to science and technical sciences is mostly included in these spaces. This situation causes the perception of science in the society to be incomplete and faulty and the teachers from different social science branches cannot benefit from these places sufficiently. In this context, the research aims to determine the views of teachers on science, science centers, and social sciences and to reveal their thoughts on how social sciences can be integrated into science centers. Phenomenology, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group of the research consists of 25 teachers from social studies, history, geography, Turkish language and literature, philosophy group, and Turkish branches working in secondary schools and social sciences high schools affiliated to Kayseri Provincial Directorate of National Education. The criterion sampling method was used to determine the study group. Participants were selected from among teachers working in schools and classrooms with foreign students. In the research, interviews, which are the most useful data collection tool, were used to understand the experiences and thoughts of individuals about a phenomenon. Interviews were conducted through a semi-structured interview form consisting of open-ended questions. The interviews were audio-recorded and analyzed by translating. The data were analyzed with content analysis, which is one of the qualitative data analysis techniques. Finding the codes from the data and the themes from the codes, the findings were interpreted with a holistic description and supported with direct quotations from the participants. As a result of the research, it was determined that the participants did not include content related to social sciences in science centers, but they thought that social sciences should be integrated into existing science centers. Based on the findings of the research, suggestions were made regarding the integration of social sciences into science centers. This study was supported by TUBITAK BIDEB with the application number 1919B012000578 within the scope of 2209-A University Students Research Projects Support Program.