Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.64-74, 2021 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu araştırmada, hemşirelik öğrencilerinde ruhsal hastalıklara yönelik inanç ve tutum ilişkisinde psikiyatri hemşireliği eğitiminin
etkisini araştırmak amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı ilişkisel bir çalışmadır. Veriler hemşirelik bölümü son sınıf psikiyatri hemşireliği klinik uygulamasını
tamamlamış 201 öğrenciden elde edilmiştir. Veriler tanıtıcı bilgi formu, Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği, Ruhsal Sorunlu
Bireylere Yönelik Toplum Tutumları Ölçeği ve Psikiyatri Hemşireliği Eğitimini Değerlendirme Formu ile toplanmıştır. Analiz
işleminde tanımlayıcı istatistikler ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır.
Bulgular: Psikiyatri hemşireliği eğitimi ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumlar arasında negatif yönlü ve zayıf bir
korelasyon saptanmıştır (p<0,01). Psikolojik problemleri yönelik inançlar ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumlar
pozitif yönlü ve zayıf ilişkilidir (p<0,01). Test edilen model ile veriler arasında uyum belirlenmiştir. Psikolojik problemlere yönelik
inançlar, psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumları etkilemiştir (p<0,05). Ayrıca psikiyatri hemşireliği eğitiminin
psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutumları etkilediği saptanmıştır (p<0,05). Son olarak psikolojik problemlere yönelik
inançlar ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutum etkileşiminde psikiyatri hemşireliği eğitimi aracı değildir (p>0,05).
Sonuç: Psikolojik problemlere yönelik inançlar ve psikiyatri hemşireliği eğitimi psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik
tutumları etkilemektedir. Psikolojik problemlere yönelik inançlar ile psikolojik problemleri bulunan kişilere yönelik tutum
etkileşiminde psikiyatri hemşireliği eğitiminin aracı rolü bulunmamaktadır.
Anahtar kelimeler: Ruhsal hastalığa yönelik inanç, tutum, psikiyatri hemşireliği eğitimi