International Marmara Social Sciences Congress (Imascon Spring 2023), Kocaeli, Turkey, 9 - 10 June 2023, vol.1, pp.104-109
Okullar toplumu oluşturan her bireyin eğitim aldığı, aileden sonra bireylerin değerler eğitimini öğrenebileceği ikinci ortamdır. Okullarda eğitim öğretim sürecinin temel amaçlarından biri değer eğitimini öğrencilere kazandırmaktır. Değerler eğitiminin amacı topluma faydalı, iyi bireyler yetiştirmektir. Matematik dersi ise bir öğrencinin öğrenim hayatında en fazla karşılaştığı ve zaman ayırdığı derslerdendir. Eğitim öğretim sürecinin önemli iki yapı taşı olan değerler eğitimi ile matematik dersinin birlikteliği önem taşımaktadır. Yapılan araştırmada her sınıf düzeyinden bir ortaokul matematik ders kitabı betimsel analiz tekniği kullanılarak değerler eğitimi açısından incelenmiştir. Araştırma MEB tarafından kök değerler olarak belirlenen; adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik değerleri çerçevesinde analiz edilmiştir. Ders kitaplarının incelenmesinde; ünitelere, sınıf düzeyine ve içeriğe (konu anlatımı, soru/örnek ve etkinlik) göre kök değerleri içerme durumu incelenmiştir. İnceleme sonucunda ortaokul matematik ders kitapları ünitelere göre dengeli dağılım göstermemektedir ve sınıf düzeyine göre 5. sınıf düzeyinde 76 adet, 6. sınıf düzeyinde 73 adet, 7. ve 8. sınıf düzeylerinde ise 27’şer adet değer içermektedir. Ders kitaplarında en fazla kök değer soru/örnek içeren bölümlerde bulunurken; en az kök değer etkinlik içeren bölümlerde bulunmaktadır. Ders kitaplarında en fazla yer verilen değer vatanseverlik, en az yer verilen değer dürüstlüktür.