REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMENLERİNDE KÜLTÜRE DUYARLIK ve KÜLTÜREL KİMLİK ALGISI


Creative Commons License

Hamurcu H.

İksad Yayınevi, Ankara, 2023

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: İksad Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖNSÖZ 

Eğitim - öğretim, ruh sağlığı hizmetleri içinde önemli bir yere sahip olan  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) mesleği, bireylerin sağlıklı bir  ruhsal gelişim göstermeleri açısından önleyici, geliştirici, düzeltici işlevlere  sahiptir. PDR uzmanları bu görevlerini yerine getirirken farklı kuramlardan ve  tekniklerden faydalanmaktadırlar. Ruh sağlığı alanında birçok danışmanlık -  terapi kuramının olması ve danışanların farklı kişisel - kültürel özelliklere sahip  olması, PDR uzmanlarının kültüre duyarlı - çok kültürlü yeterlilikler açısından  yetkinliklerini zorunluluk haline getirmiştir. 

Kültüre duyarlı yaklaşım eğitim ve sağlık başta olmak üzere insanlarla etkileşimin yoğun olduğu alanlarda her geçen gün kendini daha önemli hale  getirmektedir. Göçlerle ve dijitalleşen sosyal ağlarla birlikte bireylerin etnik  yapı, dil, sosyal sınıf, eğitim düzeyi, inanç gibi kendi içinde birçok değeri  barındıran farklı kültürel özelliklere sahip insanların bir arada olması, onlara  hizmet sunan kişiler için kültüre duyarlı yaklaşımı temel bir yeterlilik haline  getirmiştir. Bireylerin farklı bilinç düzeylerinin, soyut düşünme vb  kapasitelerinin olmasının yanı sıra sosyal - duygusal - maneviyat ihtiyaçlarına  karşılık gelecek farklı yaşam stillerinin olması da onlara sunulacak eğitim,  öğretim, danışmanlık gibi hizmetlerinde bu farklılıkları göz önüne almayı  gerekli kılmaktadır. RPD alanında bireylere sunulan hizmetlerde de bu  farklılıklar büyük önem taşımaktadır.   Bu bağlamlardan hareketle, RPD uzmanlarının kültüre duyarlı yaklaşım  yeterlilik durumlarının incelenmesinin önemi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada  öncelikli olarak kültür, kültüre duyarlık - çok kültürlülük konularında genel  bilgiler verilmiş, akabinde de çok kültürlü eğitim süreçleri ve kültüre duyarlı  RPD hizmetleri, kültürel kimlik algıları hakkında kavramsal çerçeve  sunulmuştur. İzleyen bölümlerde de RPD öğrenci ve öğretmenlerinin kültüre  duyarlı yeterlilik durumlarını inceleyen araştırma sonuçlarına ve kültürel  kimlik algıları ve bunların  RPD hizmet alanlarına uyarlanabilme durumlarına  yönelik çalışma verilerine yer verilmiştir.  Elinizdeki çalışmanın çıkış yeri, ağırlıklı Batı kültüründen kaynaklı  Psikolojik Danışma kuramlarını tek ölçüt almak yerine, danışmanın getireceği  farklı kültürel kimlik algılarını içeren kültürel unsurlarla çalışmaya yönelik  RPD uzmanlarının farkındalık, yeterlilik durumlarının ortaya konması  ihtiyacıdır. Bu amaçtan hareketle kültüre duyarlı yeterlilik durumlarının ve kültürel kimlik algılarının ortaya konması amaçlanmıştır. Bu çalışmanın  kültüre duyarlı yeterliliklerin arttırılması, geliştirilmesi konusunda, özellikle de  kültürel kimlik algılarının öneminin farkına varılması ve bu husus üzerinde  farkındalık geliştirilmesinde yararlı olacağı kanaatindeyim.   Psikolojik danışma kuramları, kişilik kuramları gibi batının temel  kültürel unsurlarını, farklı din - dünya görüşlerini yansıtan bilgilerin yanında,  kendi sosyal bağlamımızdan, asli kimlik ve kültürel kimlik algılarımızdan  beslenen bilgilerden hareket etmenin gerekliliğini işaret etme ihtiyacı bilimsel  araştırma isteğine dönüşmüştür.  Bu amaçla hazırlanan çalışmaya destek veren  kurumumuz Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon  Birimi’dir. Araştırmanın pandemi dönemine denk gelmesinden dolayı veri  toplama süreçlerinde eksiklikler, aksamalar meydana gelmiş olmasına rağmen  temel amaca uygun şekilde süreçlerin yürütüldüğünü söyleyebiliriz.  Araştırmamız Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon  Birimi tarafından desteklenmiştir. Süreçte destek veren tüm katılımcılara,  kurumlara teşekkürü bir borç bilirim. Proje Numarası SBA-2018.7633 ’dir. 

 Kayseri 

 18.08.2023