History Studies International Journal of History, cilt.10, sa.5, ss.137-153, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma Osmanlı aile hayatında önemli bir yer tutan çocuk yaştakilere nikâh kıydırılması
konusunu içermektedir. Bu çocuklar henüz bulûğa ermemişlerdir. Aileleri tarafından nikâh
kıydırılıyor fakat düğün daha sonra yapılacaktır. Çocuklar ise hiçbir şeyin farkında değiller.
Çocukların aileleri neden böyle davranıyorlar? Bunun birçok sebebi var: akrabalık oluşturma,
akrabalığı koruma, servetin bölünmemesi, çocuğu geleceğin belirsizliklerinden koruma, ebeveynin
olmadığı zamanda çocuğa bir hami sağlama... Ancak kız veya erkek çocuklar aileleri tarafından
yapılan bu gelecek planına uymak zorunda değiller. Bunun için onların mahkemeye müracaat
etmeleri gereklidir. İslam hukuku küçük yaşta nikâh kıyılan çocuğa, bulûğa erdikten sonra
mahkeme aracılığıyla bu nikâhı iptal ettirme hakkı sağlamaktadır.
This research covers the issue of marriage to babies or young children who have on
important place in Ottoman family life. These children have not yet reached adolescence. Married
by their families, but the wedding ceremony will be held later. They are not aware of anything. Why
do families of the children do like this? There are many reasons for this: kinship creation, kinship
protection, do not divide the wealth, protect the child from the uncertainties of the future, find a
protector for the child when the parents are not... But boys or girls do not have to obey these planes
made by their families on the future. It is necessary for the children to apply to the court for this.
After puberty, Islamic laws are providing the abolition of this marriage for the girls or the boys
married when the baby and the young child.
It was selected Trabzon city as an example in our research. The main source of the research is the
records of the Trabzon Sharia Court belonging to the first half of the nineteenth century. These
records give us important information about the baby or the young child married by their families.
There are discussions among the families in the records of the court, but we still do not have the
opportunity to know everything. Because, Sharia Court clerks write short, summary and standard
decisions. So now many things we are curious about did not reflect on this records. We can still
guess that this process is difficult for families and children. These issues were tried to be reflected
as much as possible this article.