Turizm Eğitimi Konferansı–Workshop, Ankara, Türkiye, 11 - 13 Aralık 2002, ss.235-242
Turist rehberleri, ziyaretçilerin tur organizasyonundan
ve seyahat deneyimlerinden memnun kalması, Türkiye ve Türk imajının oluşturulup
tanıtılması konusunda son derece önemli ve belirleyici bir rol oynamaktadır.
Dolayısıyla bilgisi, becerisi, kültürü, tutum ve davranışları ile Türkiye’yi ve
Türk insanını temsil edecek ve doğru tanıtacak, ziyaretçilerin memnun ve olumlu
izlenimlerle memleketlerine geri dönmesini sağlayacak nitelikli turist
rehberlerinin seçimi, eğitilmesi hassas ve ciddi bir biçimde ele alınması
gereken bir konu olarak ortaya çıkmaktadır. Türkiye’de turist rehberliği
eğitiminin yapısı incelendiğinde ihtiyaca uygun nitelikli turist rehberi
yetiştirilmesinin önünde bazı engellerin olduğu görülmektedir: (a) Turist
rehberliği eğitiminin parçalanmış ve standart olmayan yapısı (3-6 aylık
kurslar, önlisans ve lisans düzeyinde eğitim verilmesi); (b) rehberlik eğitimi
veren okullarda öğretim üyesi yetersizliği ve (c) önlisans ve lisan düzeyinde
sadece İngilizce dilinden rehber yetiştirildiğinden İngilizce bilen rehber
sayısının fazlalığı bu sorunların başında gelmektedir. Bu çalışmada yukarıda
belirtilen sorunlar detaylandırılarak turist rehberliği eğitiminin yeniden
yapılandırılma gerekliliği vurgulanmakta ve turist rehberliği eğitiminde yeni
bir model ortaya konmaktadır.