Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.42, sa.2, ss.1409-1442, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı lisansüstü eğitimin mesleki gelişime katkısı hakkında fen bilimleri
öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu araştırma, nitel araştırma yönteminin
fenomenoloji deseniyle yürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde maksimum çeşitlilik ve
ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırma, 2020-2021 eğitim öğretim
yılında Kayseri ilinde devlet ortaokullarında görev yapan lisansüstü öğrenim görmekte
olan/gören sekiz fen bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme
ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında geçerlik ve güvenirliğe dair uzman görüşlerinin alınması,
görüşmelerin kayıt altına alınması, katılımcı ifadelerinin doğrudan verilmesi gibi önlemler
alınmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Görüşmedeki ses kayıtları transkript
edilerek nitel araştırma alanında bir uzmanın görüşleri de alınarak kod, kategori ve temalar
belirlenmiştir. Bulgular bölümünde katılımcılara ilişkin doğrudan alıntılar yer almaktadır.
Araştırmacılar öğretmenlerin lisansüstü eğitim almaları gerektiği ve lisansüstü eğitimdeki
derslerin ve yapılan bilimsel çalışmaların meslek hayatına katkı sağladığı sonucuna
ulaşmışlardır. Ayrıca lisansüstü eğitimin verimliliğini artırmak adına MEB teşvikleri ile zorunlu
ve seçmeli derslerde düzenlemelerin yapılması gerektiği, yabancı dil ve alan derslerinin
eklenmesi gerektiği gibi sonuçlara da ulaşılmıştır. İlave olarak, öğretmenlerin lisansüstü eğitimde
dokümanlara ulaşma, araştırma izni alma, maddi durumun yetersizliği gibi zorluklarla
karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkılarak, araştırmacılar lisansüstü eğitimi geliştirmek için MEB ve üniversitelerin işbirliği içinde çalışmaları, alanında uzman
kişilerce teknolojik derslerin verilmesi ve ders saatlerinin düzenlenmesi gibi öneriler
vermişlerdir.