9.İnternational Gevher Nesıbe Health Scıences Conference, 10 - 12 Haziran 2022, ss.263-264
ÖZET
Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin duygusal emek davranışları, öz şefkatleri ve algılanan sosyal
desteklerinin ne düzeyde olduğunu ve öz şefkat ve algılanan sosyal destek arasındaki ilişkide duygusal emek
davranışının aracı etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırma, yapısal eşitlik modelleme kurarak derinlemesine araştırmak amacı ile tanımlayıcıilişkisel olarak yapılmıştır. Veriler 2021 yılı güz yarıyılında toplanarak araştırmada; %95 güven düzeyi ile
toplam 226 öğrenciye ulaşılmıştır (n=226). Veri toplama aracı olarak “Tanıtıcı bilgi formu”, “Hemşireler İçin
Duygusal Emek Davranışı Ölçeği”, “Öz Şefkat Ölçeği” ve “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin
Gözden Geçirilmiş Formu” kullanılmıştır.
Bulgular: Duygusal emek davranış ortalamasının 4.03± 0.53, algılanan sosyal destek ortalamasının
66.02±15.29, öz şefkat ortalamasının 35.87±6.45 olduğu görülmektedir. Duygusal emek davranış ile algılanan
sosyal destek arasında zayıf düzeyde (r=0.247; p<0.05), Duygusal emek davranış ile öz şefkat puan ortalaması
arasında çok zayıf düzeyde (r=0.137; p<0.05), algılanan sosyal destek ile öz şefkat puan ortalaması arasında
çok zayıf düzeyde (r=0.193; p<0.05), istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Hemşirelik öğrencilerinin duygusal emek davranış puanlarının %1,9’luk kısmı öz şefkat ile açıklanmaktadır.
Algılanan sosyal destek puanlarının ise %8,7’lik kısmı duygusal emek davranış ve öz şefkat ile
açıklanmaktadır.
Sonuç: Duygusal emek davranışının öz şefkat ile algılanan sosyal destek arasındaki ilişkiye orta düzeyde
aracılık ettiği görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Algılanan sosyal destek, duygusal emek, hemşirelik öğrencisi, öz şefkat