Astronomi Eğitimi Alanındaki Tezlerin İncelenmesi: Bir Meta Sentez Çalışması


Oğuzman T., Kaya H.

International SMART Journal, cilt.8, sa.57, ss.534-549, 2022 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 57
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.31576/smryj.1385
  • Dergi Adı: International SMART Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.534-549
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada Türkiye’de 2000-2020 yılları arasında tamamlanmış olan fen eğitimi alanındaki 75 yüksek lisans ve doktora tezlerinin meta-sentez yöntemi kullanılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya dâhil edilen tezlerin belirlenmesinde Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi’nden yararlanılarak “Astronomi” ve “Eğitim” anahtar kelimeleri kullanılmıştır. Araştırmada geçerlik ve güvenirlik seviyesini istenilen düzeyde tutmak için araştırma soruları ve çalışmanın amacı net bir biçimde sunulmuştur. Araştırmada incelenen tezlerin Yükseköğretim Kurumlarına, türü ve yıllara göre dağılımı, çalışmanın yöntemine ve araştırma desenine göre dağılımı, örneklem grubu ve büyüklükleri, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemlerine göre sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Çalışmada, astronomi eğitimi alanında yapılan tezlerin yüksek lisans tezi olduğu, son yıllarda artış gösterdiği, başarı, tutum kavram öğretimi üzerine yoğunlaştığı, tespit edilmiştir. Ayrıca, araştırmalarda çoğunlukla nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desenin kullanıldığı, çalışmaların çoğunluğunda çalışma grubu olarak ortaokul öğrencileri ile ve 26-50 kişilik katılımcı ile yürütüldüğü ve veri toplama aracı olarak başarı testi ve ölçek kullanılarak betimsel ve içerik analizi yapıldığı tespit edilmiştir.