Uluslar Arası Herkes için Spor ve Wellnes Kongresi, Antalya, Türkiye, 5 - 08 Nisan 2018, ss.304
SPOR EĞİTİMİ ALMA VE KİLO DÜŞMEDE ÖĞRENCİLERİN NEDENSEL
YÜKLEMELERİ
1Feyzullah KOCA, 2Osman İMAMOĞLU, 3M Yalçın TAŞMEKTEPLİGİL
1Erciyes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2OMÜ Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesi, 3OMÜ Yaşar
Doğu Spor Bilimleri Fakültesi
ÖZET
Araştırmanın amacı, Spor eğitimi alma ve kilo düşme durumunda öğrencilerinin başarı ve başarısızlıklarına
yaptıkları nedensel yüklemelerin boyutlarını tespit etmektir. Çalışmada Spor Bilimler Fakültesinden 124 erkek,
91’i kadın olmak üzere 215 kişinin doldurduğu nedensellik anketi değerlendirilmiştir. İstatistiksel işlemlerde ttest,
tek yönlü varyans analizi ve LSD testleri kullanılmıştır. Cinsiyet değişkeni, takım ve ferdi spor yapma
durumuna göre spor eğitimi alan öğrencilerin nedensellik odağı, kişisel kontrol ve kişisel istikrarlılık
boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmadı (p >0,05). Cinsiyete göre dışsal kontrol boyutunda anlamlı bir
farklılık tespit edilmiştir (p< 0,05). Gelir durumuna göre kişisel kontrol ve istikrarlılık boyutunda ise önemli
farklılık bulunmuştur (p< 0,05). Her zaman kilo düşenlerin nedensellik odağı, dışsal kontrol, kişisel kontrol ve
istikrarlılık boyutunda bazen kilo düşenler ve kilo düşmeyenlere göre daha düşük puan almaları istatistiksel
olarak anlamlı bulunmuştur (p< 0,05 ve p< 0,001). Sonuç: Spor eğitimi alan öğrencilerin başarıya yapılan
yüklemelerde nedensellik odağı boyutunda daha içsel, kişisel kontrol boyutu açısından kişinin kendi tarafından
kontrol edilebilen, istikrar açısından nedenin değişmeyen/daimi ve dışsal kontrol açısından ise genellikle
dışardan kontrol edilemez olduğunu söyleyebiliriz. Yine devamlı kilo düşen sporcuların kontrol edilebilirliği
azalmaktadır. Spor eğitimi alan ve almayan öğrencilerin bu yüklemeleri yaparken nasıl düşündükleri ve neleri
dikkate aldıkları öğrenci penceresinden daha ayrıntılı incelenmelidir.
Anahtar Kelimeler: Spor, Nedensel boyutlar Ölçeği II, Kilo düşme
CAUSES OF SPORT TRAINING AND CALL INDUCTION STUDENTS
1Feyzullah KOCA, 2Osman İMAMOĞLU, 3M Yalçın TAŞMEKTEPLİGİL
ABSTRACT
The aim of the study was to determine the dimensions of the causal attributions of the students to achievement and
failure in the case of sport training and weight loss. In the study, the causality questionnaire filled by 215 persons, 124
male and 91 female, was evaluated from the Faculty of Sports Sciences. T-test, one-way analysis of variance, and LSD
tests were used for statistical analysis. There was no significant difference in the causality dimension, personal control
and personal consistency dimensions of the students who received sports training according to gender change, team
and individual sport situation (p > 0, 05). A significant difference was found in the dimension of external control
according to sex (p < 0, 05). Significant differences were found in the level of personal control and stability according
to income status (p < 0, 05). It was statistically significant that those who always lose weight had lower scores in the
causality dimension, external control, personal control and stability dimensions than those who did not lose weight and
weight sometimes (p < 0,05 and p < 0,001). Conclusion: We can say that the students who are trained in sports can be
controlled by the self in terms of the more internal, personal control dimension in the causality dimension of
succeeding loads and cannot be controlled from outside in terms of stability because of constant / permanent and
external control. Again, the controllability of the athletes who are constantly weight loss is reduced. The way in which
students who receive and do not receive sports education doing thinks and cares about these loads should be examined
in more detail in the student window.
Keywords: Sports, Causal Dimensions Scale II, Weight loss