Araştırma ve Deneyim Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.115-154, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin altıncı sınıf “Sindirim Sistemi” konusundaki öğrenme düzeylerini ölçmeye yönelik geçerlik ve güvenirlik kontrolleri yapılmış, çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir başarı testi geliştirmektir. Çalışma nicel araştırmanın tarama desenine göre yapılandırılmıştır. 2020-2021 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde Şanlıurfa İli Siverek ilçesinde altıncı sınıfta öğrenim gören 229 öğrenci, araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Testin kapsam geçerliği için kazanımlar belirlenmiş, kazanımlardan 44 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan soru havuzu oluşturulmuştur. Test bir ölçme değerlendirme uzmanına, beş fen bilimleri öğretmenine, bir biyoloji uzmanına, üç Türkçe öğretmenine, bir fen eğitimi alanında akademisyen olmak üzere toplamda 11 uzmanın görüşüne sunularak kapsam geçerliği kontrol edilmiştir. Testteki soruların madde güçlük ve madde ayırt edicilik indeksleri hesaplanmış; soruların güçlüğünün kolay, orta, zor olduğu, ayırt ediciliğinin ise çok iyi olduğu görülmüştür. Veri analizinde Factor programı, MS Excel 2020 ve SPSS.25 paket programları kullanılmıştır. Yapı geçerliği için AFA ve DFA aynı örneklem üzerinde uygulanmıştır. Geliştirilen başarı testi, KR-20 (Kuder-Richardson 20) güvenirlik katsayısı 0,84 olan 16 soruluk geçerlik ve güvenirliği kontrol edilmiş bir başarı testidir. Geliştirilen teste açık uçlu sorular eklenip iki aşamalı şekilde kullanılabilir.