Paramedik Öğrencilerinin Doğum Salonu Klinik Uygulaması Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma


Akcan K., Turhan İ., Bektaş O.

4th International 5th National Congress on Postpartum Care, Denizli, Türkiye, 29 Eylül - 01 Ekim 2022, ss.93-99

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Denizli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.93-99
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

GİRİŞ: Hastane öncesi sağlık hizmetleri eğitimi alan öğrencilerin öğrenim süreçleri boyunca yaptıkları klinik uygulamalar mezuniyet öncesi pratik eğitimlerinde oldukça önemli bir konuma sahiptir. Öğrenciler klinik uygulamalar sayesinde öğrenmiş oldukları teorik bilgileri çalışmaya başladıkları zaman rahatça pratiğe dönüştüreceklerdir. Paramedik öğrencilerinin önemli klinik uygulama alanlarından biri de doğum salonudur. Amaç: Bu araştırma paramedik öğrencilerinin doğum salonu klinik uygulama deneyimlerini derinlemesine incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örneklemin bir türü olan ölçüt örneklem ile katılımcılar belirlenmiştir. Araştırmaya doğum salonu klinik uygulamasını tamamlamış 12 kadın öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Görüşme formu uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanmış sekiz sorudan oluşmaktadır. Görüşmeler katılımcıların rızası doğrultusunda ses kaydı alınarak yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre staja çıkmadan önce doğum salonu klinik uygulaması, staja çıktıktan sonra doğum salonu klinik uygulaması ve öğrencilerin doğum eylemi sırasındaki deneyimleri olmak üzere üç tema belirlenmiştir. Her tema altında iki kategori belirlenmiştir. Bu kategorilerin altına katılımcıların yanıtlarından belirlenen kodlar yerleştirilmiştir. Sonuç ve Öneriler: Paramedik öğrencileri doğum salonu stajına çıkmadan önceki olumlu düşüncelerinin mutlu, heyecanlı, meraklı ve ilgili olmak olumsuz düşüncelerin ise endişe duymak ve staja odaklanamamak olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Paramedik öğrencilerinin doğum salonu stajına çıktıktan sonraki olumlu düşüncelerinin, teorik bilgilerin kalıcı olmasını sağlamak olduğu, olumsuz düşüncelerin ise endişeli olmak, korkmak, özellikli hastalara uygulama yapmayı istememek, mutsuz olmak, stresli olmak, normal doğum yapamayacağını düşünmek olduğu bulunmuştur. Öğrenciler doğum eylemi sırasındaki duygusal tepkilerinin mutlu olmak, heyecanlı olmak, şaşırmak ve özgüvenli olmak olduğu davranışsal tepkilerin ise ağlamak, korkmak ve gergin olmak olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak sadece görüşme kullanılmış olup veri toplama araçlarında çeşitleme yapılamamıştır. Veri toplama aracı olarak görüşmeyle beraber gözleminde kullanılması önerilmektedir.