4th International 5th National Congress on Postpartum Care, Denizli, Türkiye, 29 Eylül - 01 Ekim 2022, ss.93-99
GİRİŞ: Hastane öncesi sağlık hizmetleri eğitimi alan öğrencilerin öğrenim süreçleri boyunca
yaptıkları klinik uygulamalar mezuniyet öncesi pratik eğitimlerinde oldukça önemli bir konuma
sahiptir. Öğrenciler klinik uygulamalar sayesinde öğrenmiş oldukları teorik bilgileri çalışmaya
başladıkları zaman rahatça pratiğe dönüştüreceklerdir. Paramedik öğrencilerinin önemli klinik
uygulama alanlarından biri de doğum salonudur. Amaç: Bu araştırma paramedik öğrencilerinin
doğum salonu klinik uygulama deneyimlerini derinlemesine incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilmiştir.
Amaçlı örneklemin bir türü olan ölçüt örneklem ile katılımcılar belirlenmiştir. Araştırmaya
doğum salonu klinik uygulamasını tamamlamış 12 kadın öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Görüşme formu uzman
görüşleri doğrultusunda hazırlanmış sekiz sorudan oluşmaktadır. Görüşmeler katılımcıların
rızası doğrultusunda ses kaydı alınarak yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Araştırmanın
bulgularına göre staja çıkmadan önce doğum salonu klinik uygulaması, staja çıktıktan sonra
doğum salonu klinik uygulaması ve öğrencilerin doğum eylemi sırasındaki deneyimleri olmak
üzere üç tema belirlenmiştir. Her tema altında iki kategori belirlenmiştir. Bu kategorilerin altına
katılımcıların yanıtlarından belirlenen kodlar yerleştirilmiştir. Sonuç ve Öneriler: Paramedik
öğrencileri doğum salonu stajına çıkmadan önceki olumlu düşüncelerinin mutlu, heyecanlı,
meraklı ve ilgili olmak olumsuz düşüncelerin ise endişe duymak ve staja odaklanamamak
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Paramedik öğrencilerinin doğum salonu stajına çıktıktan sonraki
olumlu düşüncelerinin, teorik bilgilerin kalıcı olmasını sağlamak olduğu, olumsuz düşüncelerin
ise endişeli olmak, korkmak, özellikli hastalara uygulama yapmayı istememek, mutsuz olmak,
stresli olmak, normal doğum yapamayacağını düşünmek olduğu bulunmuştur. Öğrenciler
doğum eylemi sırasındaki duygusal tepkilerinin mutlu olmak, heyecanlı olmak, şaşırmak ve
özgüvenli olmak olduğu davranışsal tepkilerin ise ağlamak, korkmak ve gergin olmak olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışmada veri toplama aracı olarak sadece görüşme kullanılmış olup veri toplama
araçlarında çeşitleme yapılamamıştır. Veri toplama aracı olarak görüşmeyle beraber
gözleminde kullanılması önerilmektedir.