2. ULUSLARARASI ERCİYES BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Kayseri, Türkiye, 27 - 29 Eylül 2019, ss.208
Eğitim kalitesinin yüksek olmasında önemli role sahip öğretmenlerin kendilerini meslek bilgileri,
alan bilgileri ve genel kültür konusunda yetiştirmeleri gerekmektedir. Öğretmenlerin bu alanlarda
eğitim aldıkları dönem olan üniversite yılları ve bu yıllarda mesleklerine yönelik tutumları ve
özyeterlik algıları onların kendilerini geliştirmesinde önemli bir role sahiptir. Bu bağlamda, bu
çalışmada öğretmen adaylarının özyeterlik algıları, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları,
lisansüstü eğitime devam etme istekleri ve öğretmenlik mesleğini tavsiye etme durumları arasındaki
ilişkiler araştırılmıştır. İlişkisel tarama deseninde tasarlanan bu araştırmada, çalışma grubu seçkisiz
olmayan amaçsal örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Çalışma grubunu 2017-2018 eğitimöğretim yılında İç Anadolu bölgesindeki bir devlet üniversitesinde ortaokul matematik ve sınıf
öğretmenliği programlarına son sınıf olarak devam eden öğretmen adayları oluşturmaktadır.
Çalışma grubunda 61 sınıf öğretmenliği ve 48 matematik öğretmenliği programına devam eden
toplam 109 öğretmen adayı bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacının
hazırladığı katılımcıların bilgilerini içeren bir demografik bilgi formu, Üstüner’in (2006) geliştirdiği
“Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” ve Türkçe uyarlamasını Çapa, Çakıroğlu ve
Sarıkaya’nın (2005) yaptığı “Öğretmen Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Parametrik ve parametrik
olmayan analizler sonucunda her iki öğretmenlik programına devam eden öğretmen adaylarının
özyeterlik algılarının düşük olduğu ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının ne olumlu ne
olumsuz olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları ile mesleğe yönelik tutumları
arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlik mesleğini
başka kişilere tavsiye etmelerinin onların özyeterlik algılarına ve mesleğe yönelik tutumlarıyla
pozitif yönde düşük düzeyde ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, öğretmen adaylarının
mesleklerinde uzmanlaşmak için lisansüstü eğitime devam etme isteklerinin onların mesleklerine
olan tutumları ve özyeterlik algıları ile ilişkili olmadığı belirlenmiştir.