Uluslararası Sanat ve Sanat Eğitimi Dergisi, cilt.2, sa.3, ss.1-17, 2019 (Hakemli Dergi)
Yaklaşık son yirmi yıldır “sanat”ın bir bilgi elde etme aracı olarak kullanılabileceğini savunan
çeşitli kuramlar ortaya atılmaktadır. A/r/tografi Araştırma Yöntemi bu kuramlardan biridir.
A/r/tografi temelini sanat temelli araştırma yöntemlerinden almaktadır. Rita Irwin, Elliot Eisner ve
Thomas Barone A/r/tografi’nin kuramcıları arasındadır.
A/r/tografi araştırma yöntemi uygulamaya dayalı bir araştırmadır. Bu uygulama temelli yapı
“araştırma sürecini” oldukça önemli hale getirmektedir. Çoğu zaman a/r/tografi araştırmacıları sonuç
yerine sürece odaklanmaktadır. A/r/tografi, sanat yapıtının bir araştırma nesnesi haline gelebileceğini
ileri sürmektedir.
A/r/tografi’de yöntem sınırları oldukça belirsizdir ve araştırmanın ihtiyaçlarına göre çeşitlilik
gösterebilmektedir. Bunun yanında a/r/tografi araştırmacısı üç kimliği bünyesinde
bulundurmaktadır: sanatçı, araştırmacı, öğretmen/öğrenen. Bu araştırmanın amacı araştırmacının bu
üç kimliği üzerine odaklanmak ve bu kimliklerin a/r/tografi araştırmasındaki etkilerini irdelemektir.
Bu bağlamda araştırmacının araştırma üzerindeki rolü, Boyd White’ın Embodied Aestetics,
Evociative Art Criticism Makalesi, Jeniffer Wicks’in Tayga Ormanında İşbirlikçi Sanat Öğretiminin
Sanatsal Bir Keşfi Başlıklı A/r/tografi Araştırması, Shelly Hannigan’ın A/r/tografi ve Yer Ontolojisi
Başlıklı Makalesi ve Rita Irwin ve diğ. Pedagoji Olarak A/r/tografi Başlıklı A/r/tografik Çalışması
üzerinden incelenmiştir.
Araştırmada literatür taraması yöntemi kullanılmıştır.
Yapılan araştırmada, A/r/tografi’de araştırmacıların yaşantılarının araştırmayı çeşitli
şekillerde etkileyebildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında A/r/tografi’de araştırmacı katılımcı
bir rol üstlenmektedir. Kimi zaman araştırmacı araştırma nesnesi dahi olabilmektedir.