Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, cilt.8, sa.78, ss.3310-3321, 2021 (Hakemli Dergi)
Endüstri 4.0'ın temel unsurlarından olan Artırılmış Gerçeklik (AG) ve Sanal Gerçeklik (SG) uygulamaları turizm
sektöründe turizm 4.0 kapsamında ön plana çıkmaya başlamıştır. AG ve SG uygulamalarının turizmin birçok alanında
kullanılmaya başladığı görülmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı; AG ve SG ile ilgili turizm sektöründe ulusal
çapta yapılan bilimsel çalışmaların Bibliyometrik açıdan analiz edilmesidir. Araştırmanın amacı kapsamında; ulusal
anlamda literatür taraması yapılmıştır. Taramalar sonucunda; elde edilen tez, bildiri, kitap ve makale türü bilimsel
çalışmalar değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda; Türkiye’de turizm sektöründe AG ve SG kavramları ile ilgili
yayınlanmış tez, bildiri, kitap ve makale gibi çalışmaların son 5 yılda yapıldığı tespit edilmiştir. Yapılan çalışmaların
Turizm 4.0 çerçevesinde; genel turizmin geneli ile ilişkilendirildiği gibi, turizmim dallarıyla da ilişkilendirildiği
belirlenmiştir. Yapılan çalışmaların hem sayı olarak hem de konu çeşitliliği anlamında oldukça yetersiz olduğu
görülmüştür. Turizm sektöründe AG ve SG konularında yapılan çalışmaların daha emekleme döneminde olduğu
anlaşılmıştır. Ancak Turizm 4.0 ve Turizm 4.0’ın bir kavramı olan AG ve SG konusuyla ilgili çalışmaların artarak
devam edeceği öngörülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Turizm, Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Bibliyometrik Analiz.
Augmented reality (AR) and virtual reality (VR) applications, which are the basic elements of Industry 4.0, have
started to come to the fore within the scope of tourism 4.0 in the tourism sector. It is seen that AR and VR applications
have started to be used in many areas of tourism. In this context, the aim of the study is; Bibliometric analysis of
national scientific studies related to AR and VR in the tourism sector. Within the scope of the research; A national
literature review was conducted. As a result of the scans; Scientific studies such as theses, papers, boks, and articles
were evaluated. At the end of the research; It has been determined that studies such as theses, papers, boks, and articles
published on the concepts of AR and VR in the tourism sector in Turkey have been made in the last 5 years. Within the
framework of Tourism 4.0 of the studies; It has been determined that it is associated with general tourism as well as with the
branches of tourism. It has been observed that the studies carried out are quite insufficient in terms of both number and subject
diversity. It has been understood that studies on AR and VR in the tourism sector are still in their infancy. However, it is
anticipated that studies on AR and VR, which are a concept of Tourism 4.0 and Tourism 4.0, will increasingly continue.
Keywords: Tourism, Augmented Reality, Virtual Reality, and Bibliometric Analysis.