in: Sosyal Bilimler Alanında Akademik Araştırma ve Değerlendirmeler-III, Doç. Dr. Emrah Sıtkı YILMAZ, Editor, ÖZGÜR YAYINLARI, Gaziantep, pp.509-519, 2024
Teknolojideki gelişmeler ve müşteri tercihleri son dönemde pazarlama
süreçleri üzerinde büyük bir değişime ve dönüşüme neden olmuştur. Müşterilerin
deneyimlerinden ve beklentilerinin karşılanması süreçlerinden yola çıkılarak
müşterilerin hizmet aldıkları firmalara olan müşteri sadakatlerinin
belirlendiği bir dönem yaşanmaktadır.
Pazarlama
ve süreçleri devamlı olarak yaşamın içinde olan ve canlı bir süreçtir
(İslamoğlu, 2010: 7). Önceki dönemlerde insanoğlu insanoğlunun sınırlı
beklenti ve gereksinimleri daha sonra değişen koşullar ve yaşam şartları nedeni
ile artmıştır. Bu gereksinimlerini tek başına sağlamasınında imkânı kalmamıştır
ve sosyo ekonomik bir düzen süreci oluşmuştur (Çağlar ve Kılıç, 2010; 3). Bu
süreçlerin ve dönüşümün ardından pazarlam süreçleri karşımıza çıkmaktadır ve
günümüzegelen kadarda hızla gelişmiş ve dönüşüme uğramıştır (Çağlar ve Kılıç,
2010: 3; İslamoğlu, 2010: 7). Pazarlamayı sadece ihtiyaç duyulan hizmetlerin
veya ürünlerin satılması olarak değerlendirmek mümkün değildir çok geniş bir
laan hitap eden süreçlerin tütmünü kapsayan bir faaliyettir.
Değişen dünya koşulları ile birlikte
firmalar pazardaki son derece yoğun rekabet koşulları, değişen ve döşen satış
kanallarının var olması, müşterilern satın alama ve alım karalarında
değişikliklerin oluşması ve müşterilerin odak noktasında olduğu müşterilerin
hâkim olduğu bir pazar yapısında mücedelelerini sürdürmektedirler. Bugünün
pazarlarında geleneksel pazarlama tekniklerinin ve geleneksel pazar
süreçlerinin etkisi azalmakta denyimlerin etkin olduğu müşteri davranışları ve
alım kararlarında bu etkinin baskın olduğu bir Pazar yapısı hâkim olmaktadır.
Pazarda satın alma karalarını veren müşteri konumundaki tüketicilerin
deneyimleri çerçevesinde memnuniyetleri doğrultusunda aynı ürün veya firmayı
müşterinin yeniden tercih etmesi olanaklı hale gelmektedir.