DENEYİMSEL PAZARLAMA SÜREÇLERİ VE İŞLETMELER YÖNÜNDEN ÖNEMİ


Başalp A.

in: Sosyal Bilimler Alanında Akademik Araştırma ve Değerlendirmeler-III, Doç. Dr. Emrah Sıtkı YILMAZ, Editor, ÖZGÜR YAYINLARI, Gaziantep, pp.509-519, 2024

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Research Book
  • Publication Date: 2024
  • Publisher: ÖZGÜR YAYINLARI
  • City: Gaziantep
  • Page Numbers: pp.509-519
  • Editors: Doç. Dr. Emrah Sıtkı YILMAZ, Editor
  • Erciyes University Affiliated: Yes

Abstract

Teknolojideki gelişmeler ve müşteri tercihleri son dönemde pazarlama süreçleri üzerinde büyük bir değişime ve dönüşüme neden olmuştur. Müşterilerin deneyimlerinden ve beklentilerinin karşılanması süreçlerinden yola çıkılarak müşterilerin hizmet aldıkları firmalara olan müşteri sadakatlerinin belirlendiği bir dönem yaşanmaktadır.

Pazarlama ve süreçleri devamlı olarak yaşamın içinde olan ve canlı bir süreçtir (İslamoğlu, 2010: 7). Önceki dönemlerde insanoğlu insanoğlunun sınırlı beklenti ve gereksinimleri daha sonra değişen koşullar ve yaşam şartları nedeni ile artmıştır. Bu gereksinimlerini tek başına sağlamasınında imkânı kalmamıştır ve sosyo ekonomik bir düzen süreci oluşmuştur (Çağlar ve Kılıç, 2010; 3). Bu süreçlerin ve dönüşümün ardından pazarlam süreçleri karşımıza çıkmaktadır ve günümüzegelen kadarda hızla gelişmiş ve dönüşüme uğramıştır (Çağlar ve Kılıç, 2010: 3; İslamoğlu, 2010: 7). Pazarlamayı sadece ihtiyaç duyulan hizmetlerin veya ürünlerin satılması olarak değerlendirmek mümkün değildir çok geniş bir laan hitap eden süreçlerin tütmünü kapsayan bir faaliyettir.

Değişen dünya koşulları ile birlikte firmalar pazardaki son derece yoğun rekabet koşulları, değişen ve döşen satış kanallarının var olması, müşterilern satın alama ve alım karalarında değişikliklerin oluşması ve müşterilerin odak noktasında olduğu müşterilerin hâkim olduğu bir pazar yapısında mücedelelerini sürdürmektedirler. Bugünün pazarlarında geleneksel pazarlama tekniklerinin ve geleneksel pazar süreçlerinin etkisi azalmakta denyimlerin etkin olduğu müşteri davranışları ve alım kararlarında bu etkinin baskın olduğu bir Pazar yapısı hâkim olmaktadır. Pazarda satın alma karalarını veren müşteri konumundaki tüketicilerin deneyimleri çerçevesinde memnuniyetleri doğrultusunda aynı ürün veya firmayı müşterinin yeniden tercih etmesi olanaklı hale gelmektedir.