14. ULUSLARARASI BAŞKENT SOSYAL, BEŞERİ, İDARİ VE EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 12 - 14 Aralık 2024, ss.493-505
Bu araştırmanın amacı, Kayseri ili merkez ilçelerinde (Melikgazi, Kocasinan, Talas, İncesu ve Hacılar) Millî Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre örgüt iklimini incelemektir. Araştırma nicel bir araştırma olup tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kayseri ili merkez ilçelerindeki devlet anaokulu, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 10307 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise, tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 378 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin görüşlerine göre örgüt iklimi Hoy (1997) tarafından geliştirilen, Yılmaz ve Altınkurt (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan “Örgütsel İklim Ölçeği” ile saptanmıştır. Analizlerin ilk aşamasında ölçek genelinde ve alt boyutlara (emredici müdür davranışı, kısıtlayıcı müdür davranışı, destekleyici müdür davranışı; samimi öğretmen davranışı, işbirlikçi öğretmen davranışı, umursamaz öğretmen davranışı) ilişkin yüzde, frekans ve aritmetik ortama olmak üzere betimsel analizlere yer verilmiştir. Çıkarımsal istatistiklerde ise normal dağılım gösteren verilerin çözümlenmesinde iki grup arasındaki anlamlı farklılıkların tespiti için bağımsız grup t-testi, ikiden fazla gruplar arası anlamlı farklılıkların tespiti için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi ve farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu tespit etmek için Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmen görüşlerine göre okul müdürleri destekleyici müdür davranışları “Genelde”, emredici müdür ve kısıtlayıcı müdür davranışları ise “Bazen” düzeyinde sergiledikleri saptanmıştır. Öğretmen görüşlerine göre öğretmen davranışları değerlendirildiğinde ise, öğretmenler işbirlikçi öğretmen davranışları “Genelde”, samimi öğretmen davranışları ve umursamaz öğretmen davranışları ise “Bazen” düzeyinde sergiledikleri saptanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin görüşlerine göre örgüt ikliminin cinsiyet değişkeni açısından “samimi öğretmen davranışı” ve “işbirlikçi öğretmen davranışı” boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Branş değişkeni açısından ise örgüt ikliminin öğretmen görüşlerine göre “umursamaz öğretmen davranışı” boyutunda branşlar arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Mesleki kıdem değişkeni açısından samimi öğretmen davranışı boyutunda anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Öğrenim durumu değişkeni açısından ise hiçbir boyutta anlamlı bir farklılık saptanmamıştır.