ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ÇİZİMLERİNDE ÇİÇEĞİN KISIMLARI


Köksal E. A., Öner Armağan F., Bektaş O., Metin M.

Ases III. International Conference On Social Sciences, Çanakkale, Türkiye, 14 - 16 Ekim 2022, ss.276-281

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.276-281
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin çiçeğin kısımları konusunu anlama düzeylerini yaptıkları resimlerden yararlanarak belirlemektir. Çalışmanın örneklemini 2022 yılında Erciyes Üniversitesi’nde gerçekleştirilen Erciyes Doğa ve Bilim Okulu isimli projeye katılan 25 öğrenci oluşturmaktadır. Projenin, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı tarafından 2022 yılında desteklenmesine karar verilmiştir. Proje kapsamında Kayseri ili Tomarza ve Develi Yatılı İlköğretim Bölge Okullarından seçilen ve altıncı sınıftan yedinci sınıfa geçen 25 öğrenci beş gün süreyle Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesinde düzenlenen etkinliklere katılmış, altıncı gün ise yaptıkları materyallerden bir sergi düzenlemişlerdir. Projedeki “Bir Çiçek Olsam-Çiçekli Bitkilerde Üreme, Büyüme ve Gelişme” etkinliğinde öğrenciler çiçekli bitkiler hakkında eğitim almış, çiçek örneklerini ışık ve stereo mikroskoplarda incelemiştir. Etkinlikte değerlendirme olarak öğrencilere bir çiçeğin kısımlarını çizerek isimlendirmeleri istenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler, tam bir çiçeğin kısımları dikkate alınarak oluşturulan derecelendirilmiş puanlama anahtarı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucu elde edilen kategoriler şu şekildedir; var ve doğru, yok ve eksik; var ve yanlış, var ve kavram yanılgısı bulunuyor; var ve tüm kısımları isimlendirilmemiş kategorileridir. Çalışmada öğrencilerin taç yaprağa ait çizimlerinin yüksek oranda doğru olduğu (% 68); bunu çiçek sapı (% 64) ve çanak yaprak (% 28) çizimlerinin izlediği görülmüştür. Öğrenciler çizimlerinde çanak yaprağa, çiçek sapına, taç yaprağa ve üreme organlarına sırasıyla %52, %28, %16 ve % 12 oranlarında yer vermemişlerdir. Öğrenci çizimlerinde bulunmasına rağmen yanlış çizilen çiçek kısmı neredeyse hiç yoktur. Kavram yanılgısı görülen çiçek kısmı ise çiçek yapraklarıdır (%16). Öğrenciler üreme organlarını tanımlarken tüm parçaları isimlendirmemişlerdir (%80). Öğrencilerin çiçeğin kısımları ile ilgili kavramalarında terim bilgisinin önemli olduğu ve biyolojik terimlerin doğru olarak yazılması hususunda öğrencilere destek verilmesi gerekmektedir.