Ases III. International Conference On Social Sciences, Çanakkale, Türkiye, 14 - 16 Ekim 2022, ss.276-281
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin çiçeğin kısımları konusunu anlama düzeylerini
yaptıkları resimlerden yararlanarak belirlemektir. Çalışmanın örneklemini 2022 yılında Erciyes
Üniversitesi’nde gerçekleştirilen Erciyes Doğa ve Bilim Okulu isimli projeye katılan 25 öğrenci
oluşturmaktadır. Projenin, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme
Programı tarafından 2022 yılında desteklenmesine karar verilmiştir. Proje kapsamında Kayseri
ili Tomarza ve Develi Yatılı İlköğretim Bölge Okullarından seçilen ve altıncı sınıftan yedinci
sınıfa geçen 25 öğrenci beş gün süreyle Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesinde düzenlenen
etkinliklere katılmış, altıncı gün ise yaptıkları materyallerden bir sergi düzenlemişlerdir.
Projedeki “Bir Çiçek Olsam-Çiçekli Bitkilerde Üreme, Büyüme ve Gelişme” etkinliğinde
öğrenciler çiçekli bitkiler hakkında eğitim almış, çiçek örneklerini ışık ve stereo
mikroskoplarda incelemiştir. Etkinlikte değerlendirme olarak öğrencilere bir çiçeğin kısımlarını
çizerek isimlendirmeleri istenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler, tam bir çiçeğin kısımları
dikkate alınarak oluşturulan derecelendirilmiş puanlama anahtarı ile analiz edilmiştir. Analiz
sonucu elde edilen kategoriler şu şekildedir; var ve doğru, yok ve eksik; var ve yanlış, var ve
kavram yanılgısı bulunuyor; var ve tüm kısımları isimlendirilmemiş kategorileridir. Çalışmada
öğrencilerin taç yaprağa ait çizimlerinin yüksek oranda doğru olduğu (% 68); bunu çiçek sapı
(% 64) ve çanak yaprak (% 28) çizimlerinin izlediği görülmüştür. Öğrenciler çizimlerinde
çanak yaprağa, çiçek sapına, taç yaprağa ve üreme organlarına sırasıyla %52, %28, %16 ve %
12 oranlarında yer vermemişlerdir. Öğrenci çizimlerinde bulunmasına rağmen yanlış çizilen
çiçek kısmı neredeyse hiç yoktur. Kavram yanılgısı görülen çiçek kısmı ise çiçek yapraklarıdır
(%16). Öğrenciler üreme organlarını tanımlarken tüm parçaları isimlendirmemişlerdir (%80).
Öğrencilerin çiçeğin kısımları ile ilgili kavramalarında terim bilgisinin önemli olduğu ve
biyolojik terimlerin doğru olarak yazılması hususunda öğrencilere destek verilmesi
gerekmektedir.