In this study, the relationship between student achievement, classroom climate and English attitude in the Foreign Language Oriented Fifth Grade English Curriculum, was examined. For this purpose, 566 secondary school students were included by convenient sampling method. Research data was collected by electronic forms. Students' English language course achievement was determined based on their average marks obtained in first semester. The predictor variables of the study were determined as classroom climate and English attitude and the predicted variable was determined English course success. The "Classroom Climate Short Form and The Attitude Scale for Elementary English Course were used to collect data. The multiple regression analysis was applied to data. As a result of the research, it was determined that while the classroom climate scale showed a significant relationship with English course success, the sub-dimensions of the scale were not a significant predictor of English course success in the foreign language-oriented fifth grade curriculum.In the study, a low positive correlation was found between English attitude and English course success, and it was determined that the Sensitivity dimension of the English attitude scale was a significant predictor of English course success. When the bilateral relationship was examined between classroom climate and English attitude, it was found that English attitude was a significant predictor of English course success, while classroom climate was not a significant predictor.
Bu araştırmada Yabancı Dil Ağırlıklı 5. Sınıf İngilizce Öğretim Programında öğrencilerin İngilizce ders başarısının sınıf iklimi ve İngilizce tutumu ile ilişkisi incelenmiştir. Bu amaçla 566 ortaokul öğrencisi uygun örnekleme yöntemi ile araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma verileri elektronik formlar aracılığı ile toplanmıştır. Öğrencilerin İngilizce başarıları birinci dönem İngilizce ortalamaları temel alınarak belirlenmiştir. Araştırmanın yordayıcı değişkenleri sınıf iklimi ve İngilizce tutumu, yordanan değişkeni İngilizce ders başarısı olarak belirlenmiştir. Verilerin toplanması amacıyla Sınıf İklimi Ölçeği Kısa Formu ve İlköğretim İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ulaşılan veriler çoklu doğrusal regresyon analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda, sınıf iklimi ölçeği İngilizce ders başarısı ile anlamlı bir ilişki gösterirken, ölçeğin alt boyutlarının yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf öğretim programında İngilizce ders başarısının anlamlı bir yordayıcısı olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada İngilizce tutumu ile İngilizce ders başarısı arasında pozitif yönlü düşük düzeyli anlamlı bir ilişki tespit edilmiş, alt boyut bazında incelendiğinde İngilizce tutum ölçeğinin sadece duyarlılık boyutunun, İngilizce ders başarısının anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Sınıf iklimi ve İngilizce tutumu arasındaki ikili ilişki incelendiğinde, İngilizce tutumunun İngilizce ders başarısı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu, sınıf ikliminin ise anlamlı bir yordayıcı olmadığı tespit edilmiştir.