JOURNAL OF ERCIYES COMMUNICATION, cilt.7, sa.2, ss.1501-1523, 2020 (Hakemli Dergi)
Sinema ve toplum, birbirinden bağımsız olmayan hatta etkileşimli bir yapıya sahiptir. Bu
etkileşimli yapı, toplumsal değişim ve dönüşümlerin de sinemada kendisini var etmesine
olanak sağlar. Kendini toplumla var eden sinema, ulusal unsurlardan da etkilenir. Türk
sinema tarihinde “ulusal sinema” hareketinin öncüsü olan Halit Refiğ, Türk sinemasının
kendi sinema anlayışını geliştirmesi gerektiğini savunan önemli bir yönetmendir.
Refiğ, “ulusal sinema” hareketinin kuramsal alt yapısını oluştururken, filmlerini de
bu düşünceleri doğrultusunda hem içerik hem de biçim olarak tanımlar. Halit Refiğ,
filmlerinde Doğu-Batı ikilemi bağlamında kendi sinemasında ulusal değerleri ön plana
çıkararak, Türk toplumuna özgü bir sinema dili yaratma çabasını gösterir. Bu çalışmada
incelenen Bir Türk’e Gönül Verdim, Fatma Bacı ve Vurun Kahpeye filmlerinden hareketle
Doğu- Batı ikileminin Refiğ’ in sinemasında nasıl ele alındığı araştırılmıştır. Bu çalışmada
Refiğ ’in sinema eğiliminin filmlerinde nasıl aksettirildiği, Teun A. van Dijk’ ın eleştirel
söylem çözümlemesinden yola çıkılarak, sinemaya uyarlanan bir şema ile incelenmiştir.
Bu çalışmada Halit Refiğ’ in Doğu- Batı ikilemini incelenen üç filmde açık ve net bir şekilde
ortaya koyduğu tespit edilmiştir.
Cinema and society are dependent of each other and even have an interactive structure.
This interactive structure allows social changes and transformations to take place
in cinema as well. Cinema, which is affected by society, is also influenced by national
elements. Halit Refiğ, the pioneer of the “National Cinema” movement in the history of
Turkish cinema, is an important director who argues that Turkish cinema should develop
its own interpretation of the cinema. While Refiğ creates the theoretical background of
the “National Cinema” movement, he defines his films as both content and form related
to these ideas. In his films, he strives to create a unique form of cinema fits the Turkish
society by focusing on the national values in his own cinema in the context of the EastWest dilemma. This study investigates how the East-West dilemma was dealt with in
the cinema of Refiğ, based on the films Bir Türk’e Gönül Verdim , Fatma Bacı and Vurun
Kahpeye . This article investigates how Refiğ’s films reflect his cinema tendency and that
was analyzed according to a schema that adapted to the cinema and based on Teun A van
Dijk’s critical discourse analysis. As a result of this study, it is clearly determined that
Halit Refiğ reveals the East-West dilemma in the researched three films.