3. Uluslararası Lisansüstü Çalışmalar Kongresi (IGSCONG`23) , 14 - 17 Haziran 2023, ss.1125-1126
Bu çalışmada, K12 okul müdürlerinin sosyal adalet liderlikleri ile öğretmenlerin öznel iyi
oluşları arasında kolektivizmin aracılık rolü incelenmektedir. Araştırma nicel yöntemle
çalışılmış olup, veriler kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 379 öğretmen oluşturmaktadır. Değişkenler arasındaki yapısal ilişkiyi analiz
etmek için AMOS programı kullanılarak yapısal eşitlik modellemesinde (YEM) aracılık
analizi kullanılmıştır. Araştırmada Özdemir ve Pektaş (2017) tarafından geliştirilen Sosyal
Adalet Liderliği ölçeği, Ergün ve Nartgün (2017) tarafından geliştirilen Öğretmen Öznel İyi
Oluş ölçeği ve Hofstede’nin (Hofstede ve Bond, 1988; Hofstede ve diğerleri, 2010) kültürel
değerler tanımlamalarına göre Yoo, Donthu ve Lenartowicz (2011) tarafından hazırlanan
Saylık (2020) tarafından Türkçeye uyarlanan ve Bireysel Kültürel Değerleri Ölçeğinde yer
alan kolektivizm alt boyutu kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler K12 kamu
okullarında görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Ölçeklerin geçerlik çalışması için
doğrulayıcı faktör analizi, güvenirlik çalışması için Cronbach alfa değerleri kullanılmıştır.
Sosyal adalet liderliği ölçeği okul müdürlerinin öğrencilere dönük sosyal adalet liderliği
becerilerini öğretmenlerin gözünden değerlendirmektedir. Öznel iyi oluş ölçeğiyse
öğretmenlerin okul yaşamında öğretmenlik mesleğini deneyimlerken nasıl hissettiklerine ve
davrandıklarını iyi oluş bağlamında belirlemeye dönüktür. Kolektivizm ölçeği ise grup
çıkarlarının genellikle bireysel menfaatlere göre öncelikli olmasına odaklanmaktadır. Sonuç
olarak; okul müdürlerinin sosyal adalet liderliği becerilerinin öğretmenlerin iyi oluşları
arasında kolektivizmin tam aracı olduğu tespit edilmiştir.