Olivier De Sagazan’ın Transfigürasyonlarında Meçhul İmgeler


YILMAZ O.

Kesit Akademi Dergisi, cilt.8, sa.32, ss.487-505, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 32
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.29228/kesit.64309
  • Dergi Adı: Kesit Akademi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database
  • Sayfa Sayıları: ss.487-505
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Olivier De Sagazan yaklaşık 20 yıl önce yarattığı kimlik ile benlik kavramını sorgulatan transfigürasyonlarında (başkalaşım) meçhul imgeler yaratmaya devam ediyor. Transfigürasyonlarında yarattığı imgeler, bilineni (kimliği), bilinmeyene dönüştürüyor. Nesnellikle aşkınlık arasında arayışlarıyla yüzleşiyor, yüzleştiriyor ve tekinsiz bir durum yaratıyor. Sagazan’nın kendini bir dizi korkuluk gibi korkutucu, hayali yaratıklara dönüştüren imgelerin, psikolojik bir ağırlığı var. Bu durum haliyle psikanalitik açıklamaları ve yorumları beraberinde getiriyor ve sanatla psikoloji arasında yeni bağlar kurduruyor. Kimlik sorgulamalarıyla Sagazan’ın benliği ruhsal, bedensel ve zihinsel anlamda bir değişim ve dönüşümün aracı oluyor. Modernliğin bütünlüklü özne tasarımının dağılmasından oluşmuş post modern birey, bireyin özgürlüğü adı altında, geçmişinden koparılmış yersiz yurtsuzlaştırılmıştır. Benliği ve kimliği tartışmaya açan tarihi ve güncel çelişkiler, temsili anlamda, Sagazan’ın sanatında bir karşılık bulmakta ve benlik üzerinden yeni bir kimlik arayışına zemin oluşturmaktadır. Sagazan kendi bedensel yapısında yeni bir yüzle hayvansı melez bir yaratığa dönüşür. Ruhun derinlerinden ilkel formunu ortaya çıkaran hayvansı yaratık, tabuları içinde barındıran ve içgüdüyü serbest bırakan ifadesiyle kolektif bilinçaltında ilkel duygulara dokunur. Tahammül edilemeyen şimdiden geçmişe sığınmak, sürekli yıkılma ve yeniden oluşum döngüsü içinde, bir geri çekilme içindedir. Tekinsiz ifadeleriyle transfigürasyon imgeleri sanki farklı bir dünyadan gelmişler gibi yabancıdırlar. Benlik belirsiz, kimlik sorunludur ve ikisi de iç içe bir bedendir. İmgelerin tekinsizliği izleyici ve sanatçıyı birbirine bağlayan ve onlar üzerinde aynı anda kendini kopyalayan çoklu fikirlere işaret eder. Bu makale, transfigürasyonlarında yeni bir kimlik arayışında Sagazan’ın yarattığı meçhul imgeleri “Transfigürasyonlarda Benlik-Kimlik” ve “Transfigürasyonlarda Tekinsizlik” başlıkları üzerinden analiz ederek, performans sanatı üzerinden, günümüz insanının kimlik sorunlarının sanatla idrak edilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.