GENÇ ELİT YÜZME SPORCULARININ CİNSİYETE GÖRE TERCİH ETTİKLERİ ANTRENÖR DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ


Sucan S.

4th INTERNATIONAL BLACK SEA SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 8 - 09 Şubat 2025, ss.1-9, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-9
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sporcuların spordaki deneyimlerini etkileyebilecek en önemli etkenlerden birisi antrenördür. Sporcuların yetiştirilmesinde antrenörün teknik bilgiler yanında psikoloji ve pedagoji alanlarına da hâkim olması ve bu bilgileri sporculara öğretme, pratiğe dökebilmesi gerekmektedir. Araştırmalar, antrenörün bilgi ve becerisine inanan sporcuların daha hızlı öğrendiğini ve antrenmanlarda daha başarılı olduğunu göstermiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, genç elit yüzme sporcularının tercih ettikleri antrenör davranışlarını incelemek, bu yaklaşımların cinsiyet ve antrenör cinsiyeti tercihi değişkenleriyle ilgili ilişkilerini tespit etmektir.

Araştırmamızın örneklem grubunu Kayseri SEM (Sporcu Eğitim Merkezi) ve Kayseri TOHM (Türkiye Olimpiyat Hazırlık Merkezi) da kayıtlı olan 34’ü kadın, 58’i erkek toplam 92 yüzme sporcusu oluşturmaktadır. Katılımcıların yaş ortalaması 15,42±1,38 dir. Katılımcılara çalışma hakkında gerekli bilgilendirmeler yapılıp gönüllülerin onayı alındıktan sonra demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve “Antrenörlük Davranışı Değerlendirme Ölçeği” uygulanmıştır. Antrenörlük davranışlarının değerlendirilmesi amacıyla Türk kültürüne uyarlanmıştır ölçek, 21 maddeli ve beş alt boyutlu bir yapıdan (destek olma, genel teşvik etme, genel teşvik öğretim, genel iletişim, hata-koşullu teknik) oluşmakta ve 5’li likert skalasında puanlanmaktadır. Elde edilen verilerin analizlerde SPSS 23.0 istatistik programı kullanılmıştır. İlişkisiz ölçümlerde ortalama puanların karşılaştırılması için “tek yönlü ANOVA” ve bağımsız örneklem t-testi, anlamlı farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Tukey testi kullanılmış, p<0.05 altındaki değerler için verilerin istatistiksel olarak anlamlı olduğu kabul edilmiştir.

Araştırma sonucunda genç elit yüzme sporcularının sıklıkla teorik ve pratik bilgiye sahip, teknik hatalarını düzelten ve performansları için gelişimlerini teşvik eden antrenörü tercih ettikleri belirlenmiştir. Araştırmanın önemli sonuçlarından birisi de genç sporcuların kadın antrenörlerin daha adil, dürüst ve sabırlı olduklarını düşünmeleridir. Bu sonuca göre genç elit yüzme sporcularının daha çok kadın antrenörleri tercih ettikleri görülmektedirler.

Anahtar Kelimeler: Antrenör, elit, yüzme, spor, davranış

One of the most important factors that can affect athletes' experiences in sports is the coach. In training athletes, the coach must have knowledge of psychology and pedagogy as well as technical knowledge and be able to teach and put this knowledge into practice. Studies have shown that athletes who believe in the knowledge and skills of the coach learn faster and are more successful in training. In this context, the aim of the study is to examine the coach behaviors preferred by young elite swimming athletes and to determine the relationships of these approaches with gender and coach gender preference variables.

The sample group of our study consists of a total of 92 swimming athletes, 34 female and 58 male, registered in Kayseri SEM (Athlete Education Center) and Kayseri TOHM (Turkish Olympic Preparation Center). The average age of the participants is 15.42±1.38. After the necessary information about the study was given to the participants and the consent of the volunteers was obtained, the "Personal Information Form" and "Coaching Behavior Assessment Scale" prepared by the researcher were applied to determine their demographic characteristics. The scale, which was adapted to Turkish culture for the purpose of evaluating coaching behaviors, consists of a 21-item, five-dimensional structure (support, general encouragement, general encouragement teaching, general communication, error-conditional technique) and is scored on a 5-point Likert scale. SPSS 23.0 statistics program was used in the analysis of the obtained data. In unrelated measurements, “one-way ANOVA” and independent sample t-test were used to compare mean scores, and Tukey test was used to determine between which groups the significant difference occurred, and the data were accepted as statistically significant for values below p<0.05.

As a result of the research, it was determined that young elite swimming athletes often prefer coaches who have theoretical and practical knowledge, correct their technical errors and encourage their development for their performance. One of the important results of the research is that young athletes think that female coaches are more fair, honest and patient. According to this result, it is seen that young elite swimming athletes prefer female coaches more.

Keywords: Coach, elite, swimming, sports, behavior