4th INTERNATIONAL BLACK SEA SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 8 - 09 Şubat 2025, ss.1-9, (Tam Metin Bildiri)
Sporcuların spordaki deneyimlerini etkileyebilecek en
önemli etkenlerden birisi antrenördür. Sporcuların yetiştirilmesinde antrenörün
teknik bilgiler yanında psikoloji ve pedagoji alanlarına da hâkim olması ve bu
bilgileri sporculara öğretme, pratiğe dökebilmesi gerekmektedir. Araştırmalar,
antrenörün bilgi ve becerisine inanan sporcuların daha hızlı öğrendiğini ve
antrenmanlarda daha başarılı olduğunu göstermiştir. Bu bağlamda çalışmanın
amacı, genç elit yüzme sporcularının tercih ettikleri antrenör davranışlarını
incelemek, bu yaklaşımların cinsiyet ve antrenör cinsiyeti tercihi
değişkenleriyle ilgili ilişkilerini tespit etmektir.
Araştırmamızın örneklem grubunu Kayseri SEM (Sporcu
Eğitim Merkezi) ve Kayseri TOHM (Türkiye Olimpiyat Hazırlık Merkezi) da kayıtlı
olan 34’ü kadın, 58’i erkek toplam 92 yüzme sporcusu oluşturmaktadır.
Katılımcıların yaş ortalaması 15,42±1,38 dir. Katılımcılara çalışma hakkında
gerekli bilgilendirmeler yapılıp gönüllülerin onayı alındıktan sonra demografik
özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi
Formu” ve “Antrenörlük Davranışı Değerlendirme Ölçeği” uygulanmıştır.
Antrenörlük davranışlarının değerlendirilmesi amacıyla Türk kültürüne
uyarlanmıştır ölçek, 21 maddeli ve beş alt boyutlu bir yapıdan (destek olma,
genel teşvik etme, genel teşvik öğretim, genel iletişim, hata-koşullu teknik)
oluşmakta ve 5’li likert skalasında puanlanmaktadır. Elde edilen verilerin
analizlerde SPSS 23.0 istatistik programı kullanılmıştır. İlişkisiz ölçümlerde
ortalama puanların karşılaştırılması için “tek yönlü ANOVA” ve bağımsız
örneklem t-testi, anlamlı farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu
belirlemek için Tukey testi kullanılmış, p<0.05 altındaki değerler için
verilerin istatistiksel olarak anlamlı olduğu kabul edilmiştir.
Araştırma sonucunda genç elit yüzme sporcularının
sıklıkla teorik ve pratik bilgiye sahip, teknik hatalarını düzelten ve
performansları için gelişimlerini teşvik eden antrenörü tercih ettikleri
belirlenmiştir. Araştırmanın önemli sonuçlarından birisi de genç sporcuların
kadın antrenörlerin daha adil, dürüst ve sabırlı olduklarını düşünmeleridir. Bu
sonuca göre genç elit yüzme sporcularının daha çok kadın antrenörleri tercih
ettikleri görülmektedirler.
Anahtar
Kelimeler: Antrenör, elit, yüzme, spor, davranış
One of the most important factors that can affect
athletes' experiences in sports is the coach. In training athletes, the coach
must have knowledge of psychology and pedagogy as well as technical knowledge
and be able to teach and put this knowledge into practice. Studies have shown
that athletes who believe in the knowledge and skills of the coach learn faster
and are more successful in training. In this context, the aim of the study is
to examine the coach behaviors preferred by young elite swimming athletes and
to determine the relationships of these approaches with gender and coach gender
preference variables.
The sample group of our study consists of a total of
92 swimming athletes, 34 female and 58 male, registered in Kayseri SEM (Athlete
Education Center) and Kayseri TOHM (Turkish Olympic Preparation Center). The
average age of the participants is 15.42±1.38. After the necessary information
about the study was given to the participants and the consent of the volunteers
was obtained, the "Personal Information Form" and "Coaching
Behavior Assessment Scale" prepared by the researcher were applied to
determine their demographic characteristics. The scale, which was adapted to
Turkish culture for the purpose of evaluating coaching behaviors, consists of a
21-item, five-dimensional structure (support, general encouragement, general
encouragement teaching, general communication, error-conditional technique) and
is scored on a 5-point Likert scale. SPSS 23.0 statistics program was used in
the analysis of the obtained data. In unrelated measurements, “one-way ANOVA”
and independent sample t-test were used to compare mean scores, and Tukey test
was used to determine between which groups the significant difference occurred,
and the data were accepted as statistically significant for values below
p<0.05.
As a result of the research, it was determined that
young elite swimming athletes often prefer coaches who have theoretical and
practical knowledge, correct their technical errors and encourage their
development for their performance. One of the important results of the research
is that young athletes think that female coaches are more fair, honest and
patient. According to this result, it is seen that young elite swimming
athletes prefer female coaches more.
Keywords: Coach,
elite, swimming, sports, behavior