Tarih Derslerinde Ne Kadar Beceri ve Değer Öğretiyoruz?


ÖZTÜRK M., ÖNER G.

IV. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, Muğla, Türkiye, 1 - 03 Eylül 2016, ss.228-229

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Muğla
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.228-229
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tarih eğitimi öğrencilere tarih dersine yönelik çeşitli bilgi, beceri ve değerler kazandırmak suretiyle onların vatandaşlık yeterliklerini geliştirmeyi amaçlar. Bu üç öğrenme alanı içinde geleneksel olarak bilgi boyutu daha fazla önemsenmekle birlikte 2000’li yıllardaki değişimlere bağlı olarak Tarih Dersi Öğretim Programı beceri öğretimini de önemsemektedir. Tarih dersi kapsamında öğrencilere kazandırılması beklenen 12 temel becerinin yanında bu derse özgü olan 5 tarihsel düşünme becerisi bulunmaktadır. Değerler açısından ise eğitim sistemimizde yer alan vatan sevgisi, demokratik tutum, hoşgörü, bağımsızlık, [farklılıklara ve insan haklarına] saygı ve sorumluluk gibi daha birçok değer de tarih derslerinde kazandırılabilmektedir. Bu araştırmanın amacı 2000’li yıllarla birlikte Tarih Dersi Öğretim Programı’nda özellikle beceri ve değer öğretimi açısından yaşanan değişime öğretmenlerin ne oranda ayak uydurduklarını tespit edebilmektir.  Bu amaç doğrultusunda öncelikle beş tarih öğretmeni ile gerçekleştirilen odak grup görüşmesinde beceri ve değer öğretimi ile ilgili mevcut durum ortaya çıkarılmış ve bu görüşme sonucunda araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanarak 15 tarih öğretmeni ile derinlemesine yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise nitel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre beceri ve değer öğretimi halen sistematik ve planlı olmaktan uzaktır. Hemen hemen hiçbir tarih öğretmeni öğretim programında yer alan tarihsel düşünme becerilerini geliştirmek adına ekstra bir uygulama yapmamıştır. Değer öğretimi beceriye göre daha fazla bilgi sahip olunan ve üzerine eğinilen bir konu olmakla birlikte, her iki boyut için de öğretim informal ve fırsat eğitimi şeklinde gerçekleşmektedir.