Türkçe, UNESCO’nun verilerine göre dünyada en çok
konuşulan beşinci dildir. Uzun bir geçmişe sahip olan Türkçenin öğretimi
de çok eski tarihlerde başlamıştır. Günümüzde Türkçenin yabancı dil
olarak öğretimi önemini daha da arttırmakta ve bu alanda yapılan
akademik çalışmalar büyük bir ivme kazanmaktadır. Yabancıların
Türkçeyi akademik, siyasi, ticari, turistik vb. ihtiyaçlardan ötürü
öğrenmek istemeleri de dikkatleri Türkçe öğretiminin üzerine
yoğunlaştırmaktadır. Günümüzde yabancılara Türkçe yurt içinde ve yurt
dışında öğretilmektedir. Yabancılara Türkçe öğreten başlıca kurumlar;
akademiler, enstitüler, dernekler, vakıflar, kolejler, kültür merkezleri, özel
kurslar, büyükelçilikler, Türkoloji araştırma merkezleri ve üniversite
merkezlerinde kurulan TÖMER’lerdir. Yabancılara Türkçe öğretiminde
kaynaklar önemlidir. Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda geçmişten
günümüze birçok eser verilmiştir. Ancak bu eserler, değişen talepleri
karşılamakta yetersiz kalabilmektedir. Nitelikli kitap, uygun materyal vb.
doküman oluşturmak için yapılan çalışmaların dikkate alınması gerekir.
Bu çalışmayla “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi” alanında çalışmak
isteyen akademisyenlere, bu alanda yapılan çalışmaları toplu olarak
sunmak amaçlanmıştır. Bu alandaki önemli kitap, makale, tez ve bildiriler
toplanarak kaynakça derlemesi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, kaynakça
denemesi.
Turkish is the fifth most commonly used language
according to the data UNESCO provided. The studies conducted in the
field of teaching Turkish as a foreign language started very long time ago.
Nowadays, the importance of teaching Turkish as a foreign language has
considerably increased and the academic research in this matter has
gained impetus. Furthermore, the demands of foreigners for learning
Turkish in order to meet requirements (i. e, academic, politic,
commercial, touristic) have played significant role in the teaching of
Turkish as a foreign language. Turkish as a foreign language is taught in
Turkey and abroad. The main institutions in which Turkish as a foreign
language is taught are academies, institutes, associations, foundations,
colleges, cultural centers, private language schools, embassies, Turcology
research centers and Turkish teaching centers e. c. , TÖMER. Resources
in the field of teaching Turkish as a foreign language are significant. A
variety works regarding teaching Turkish as a foreign language have been
presented recently. However, these works might be inadequate to respond
to the demands. Previous works have been paid attention to compile
qualified documents such as books and materials. In this study, we aimed
to examine previous works for researchers who wanted to work in the
field of the teaching Turkish as a foreign language. Hence, many books,
articles, theses and papers in this field were compiled to present a
bibliography essay.
Key Words: Teaching Turkish as a foreign language, a bibliography
essay.